עמיתים קרן פנסיה

שגיא שרון 12 ביוני 2023
Share on whatsapp

קרן פנסיה עמיתים היא גוף ממשלתי האחראי על ניהול שמונה קרנות פנסיה גדולות, ותיקות וגרעוניות: עמיתים מבטחים, קרן הגמלאות המרכזית, מקפת, קופת הפנסיה של עובדי הדסה, קרן עובדי הבניין, קרן עובדי החקלאות, קרן הפנסיה של חברי אגד וקרן נתיב.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מהם הגירעונות המנוהלים בעמיתים?

    הגירעונות המוצהרים על ידי עמיתים קרנות הפנסיה הוותיקות הם אלה שלפני נטילת סיוע ממשלתי עתידי. גירעונות אלו מחושבים על בסיס ההנחה שהממשלה לא תסייע לקרנות בשום צורה. כך למשל, הקרנות הוותיקות לא יקבלו פיצוי על הפחתת היקף ההשקעה באג"ח ייעודיות, והן יאבדו את היתרון של הנפקת אג"ח ייעודיות בעתיד עם תשואה מעבר ל-4% לשנה. 

    מה מאפיין את עמיתים קרנות ותיקות?

    גם הקרנות הוותיקות יותר הנחשבות כ"מאוזנות" מציגות גירעונות אקטואריים משמעותיים, שכן גם הן נשענות על "סיוע ממשלתי עתידי". במידה פחותה, "קרנות הפנסיה החדשות" מרוויחות גם מסיוע ממשלתי באמצעות אג"ח ייעודיות.

    מהי הזכאות לקצבת זקנה של מבטחים עמיתים פנסיה בעת הפרישה?

    הזכאות לקצבת זקנה תלויה בשלושה תנאים: הגעה לגיל פרישה, קיום קצבה בגובה של לפחות 5% מהשכר הממוצע במשק או בעל לפחות 120 חודשי ביטוח ואי משיכת כספים מאחד מקרנות הפנסיה הוותיקות לתקופה העולה על שלושה חודשים ובסכום של מעל 8,702 ש"ח מאז אוקטובר 2003. 

    מה מספר העמיתים בקרן?

    קרן עמיתים חווה ירידה בכמות העמיתים מאז שהקרנות הללו הפסיקו לקבל מצטרפים חדשים בשנת 1995. עם פרישה של עמיתים פעילים, תקלות הקרן מפרמיות ירדו. בתחילה, תשלומי הפנסיה יעלו עקב גידול במספר הגמלאים אך בסופו של דבר יקטן ככל שהפורשים ילכו לעולמם. עד 2050, מספר התורמים צפוי להיות זניח. כדי למלא את התחייבויותיהם לעמיתיהם, הממשלה תזרים עד למועד זה עשרות מיליארדי שקלים לקופות.

    מה מיוחד בפעילות של עמיתים קרנות פנסיה?

    נכון להיום, עמיתים הוא אחד מגופי ההשקעות המוסדיים הבולטים במשק, המנהל נכסים בהיקף כולל של כ-400 מיליארד שקל בארץ ובעולם. תיק הנכסים של הקרנות כולל 30% אג"ח ייעודיות ו-70% השקעות אחרות, לרבות אג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות ומניות.

    מה ההסדר הנוכחי של עמיתים קרן פנסיה?

    בשנת 2003 החל ביצוע ההסדר של קרנות הפנסיה הוותיקות כקבוע בחוק התכנית להחייאת המשק הישראלי. מטרת הסדר זה היא להביא לאיזון הכספים, ובכך להבטיח את מימוש הזכויות הפנסיוניות של עמיתיהם.

    איך עמיתים קרנות הפנסיה מגיעה לאיזון?

    כדי להשיג איזון אקטוארי בקרנות אלו, התחייבה המדינה כדין להזרים לקרנות סיוע ממשלתי בהיקף של כ-78 מיליארד שקל לפי הערכות 2003, בפריסה על פני שנות ההסדר. בנוסף, יושמו מספר צעדים: בנוסף, קיים תקנון אחיד לכל העמיתים בקרן ובוטלו הבדלי זכויות בין קבוצות עמיתים שונות באותה קרן פנסיה. מעבר לכך, התבצעה הגדלת שיעור דמי התגמול וגביית דמי הניהול. כמו כן, הועלה גיל הפרישה במשק. 

    איך בוחרים השקעות עבור עמיתים קרנות?

    בעת בחינת השקעה של עמיתים קרן פנסיה, ייבחנו מספר קריטריונים: כישוריו ועצמאות הדירקטוריון, שקיפות הדיווח של החברה, מנגנוני שכר ותגמול הוגנים ופרופורציונליים, מזעור עסקאות עם בעלי עניין, אי העדפת בעלי שליטה. על פני בעלי מניות אחרים, הימנעות מפטור גורף מאחריות נושא המשרה, והתחשבות בכל השפעה כלכלית שלילית של חברה עם היסטוריה של נזקים סביבתיים וקנסות.

    כיצד מקבלים קצבה מטעם קרנות הפנסיה הוותיקות?

    הגשת בקשה לקצבת זקנה מקרנות הפנסיה הוותיקות מחייבת הגשת מספר מסמכים, לרבות טופס בקשה חתום, צילום תעודת זהות עם הספח, צילום צ'ק או אישור חשבון בנק, טופס הוראה בלתי חוזר חתום על ידי המבקש והבנק, טופס 101 (כרטיס שכיר) לשנת המס הרלוונטית, ושישה תלושי משכורת משלוש השנים האחרונות. ניתן לבקש מסמכים נוספים במידת הצורך.

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating


    Share on whatsapp


    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות