11 הטבות מס לפנסיונרים

שגיא שרון 24 באפריל 2024
Share on whatsapp

הטבות מס לפנסיונרים הן הטבות המגיעות לאזרחים בני הגיל 50 ומעלה, אזרחים שהגיעו לגיל פרישה (62-65 לנשים ו67 לגברים) וכל מי שנולד לפני 1948. הטבות מס ניתנות לפי תנאיי זכאות של גיל, סטטוס תעסוקה, סכום חסכונות ועוד. בין הטבות המס ניתן למצוא את – תיקון 190, סעיף 9 א', תקנה 125 ד' ועוד. הטבות מס לפנסיונרים מתייחסות למענקים, פיצויי פיטורים, עזיבת מקום עבודה ויציאה לפנסיה, הטבות במס רווחי הון, מס על קצבה או הכנסה לפי סעיפי מס הכנסה מעודכנים לשנת 2024.

לסרטון הסבר

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    תיקון 190 – לבני 60 + : אפשר לשלם 15% מס על רווחי התשואה במקום 25%

    תיקון 190 לפקודת מס הכנסה נכנס לתוקף בשנת 2012 ונועד עבור בני 60 פלוס ומקבל קצבה העולה על סכום של 4,850 ש"ח ושצברו כספים במכשירי חיסכון כמו פק"מ, פוליסות חיסכון או ניירות ערך. התיקון מאפשר לחוסכים למשוך את הסכום הון בתשלום מס מופחת של 15% על הרווח הנומינאלי במקום 25% על הרווח הריאלי או לקבל את הסכום כקצבה חודשית פטורה ממס.

    תיקון 125 ד' – נולדתם לפני 1948 בני 75+ : פטור שנתי ממס רווחי הון לגמלאים

    התיקון 125 ד' מתייחס לפורשים לגמלאות שנולדו לפני ה- 1.1.48 והוא מזכה אותם בפטור ממס רווחי הון שניתן לנצל פעם אחת בשנה על משיכות בגובה 16,920 ש"ח (נכון לשנת 2024) במקום לשלם 25% מס. השיטה לנצל את הפטור ולא להפסיק את צבירת התשואה היא לעשות מכירה רעיונית עם מס הכנסה כדי שיעשה כאילו משכתם את הכסף והפקדתם אותו בחזרה וכך בכל שנה חלק גדול יותר מהחיסכון שלכם יהיה פטור ממס.

    סעיף 125 ה' -נולדתם לפני 1948 בני 75+ : פטור מריבית מזכה

    אלו שנולדו לפני 1948 ויש להם תוכנית חיסכון או פיקדון בנקאי זכאים לפטור מס על ריבית מזכה. פטור ממס הכנסה על הריבית של החיסכון (חיסכון בבנק, כחלק מפוליסת הביטוח, פיקדון בנקאי או פוליסת חיסכון)

    חשוב להגיד-  כאשר מדובר בזוג גמלאים הזכאים לתיקון 125 ה' רק אחד מהם יכול לעשות בו שימוש לכן מומלץ לבדוק אצל מי הרווח יהיה יותר גדול.

    סעיף 9א(ב) – הגעת לגיל פרישה (67 לגברים 62-65 לנשים) : קצבה מזכה בפטור מס עד 67%

    הסעיף זיכה עד היום את אלו הזכאים לקצבה מזכה בפטור ממס עד גובה 67% מתקרת הקצבה המזכה.
    א. 35% הפטורים זה הפטור הבסיסי
    ב. וישנו פטור נוסף בגובה 17% שעולה בהדרגה וצפוי להגיע ל – 32% בשנת 2025.

    איך מקבלים את הפטור הנוסף: בחישוב הפטור הפרמטרים בחישוב הם, שיעור הפטור, תקרת קצבה מזכה היא 9,120 ₪ (נכון לשנת 2024) , מענקי פרישה, סכומים חד פעמיים. מגישים בקשה מסודרת באמצעות טופס 161 ח', טופס קיבוע זכויות ולא מבצעים היוון קצבה.

    סרטון הסבר

    סעיף 9(7א) – הגעתם לגיל פרישה? אל תשלמו מס על מענק הפרישה שלכם ללא סיבה מוצדקת!

    בגיל 67 לגברים ו- 65 לנשים יוצאים לגמלאות ומקבלים מענק פרישה מהמעסיק הכולל את פדיון ימי חופש וימי מחלה. חלק גדול ממענק הפרישה נקרא פיצויי פיטורים והוא מורכב משכורת שלישית עבור כל שנת עבודה אצל המעסיק. סעיף 9(7א) לפקודת מס הכנסה מזכה את אלו שהרוויחו פחות מ 12,640 ש"ח בחודש בפטור ממס הכנסה עבור הפיצויים. כל סכום מעבר לתקרה ימוסה.

    סעיפים 45א(ב) ו-47 – מגיל 50 + : הטבת מס לעצמאיים המפקידים לחיסכון פנסיוני

    לפי סעיפים 45א(ב) ו-47: אחוז ההפקדה מתקרת ההפקדה המזכה בהטבת מס מסוג ניכוי עולה החל מגיל 50 מ 11% ל 16.5%.

    תקרת ההפקדה המזכה עומדת ב-2024 על 23,496 ש"ח שניתן להפקיד למוצר חיסכון פנסיוני ולנכות מסכום הרווחים החייב במס הכנסה. את ההטבה יכולים לקבל עם שכירים אם ההפקדות לא מתבצעות מהמשכורת.

    איך מקבלים: מגישים דו"ח שנתי מסודר למס הכנסה בתום שנת המס.

    פיצויי פיטורים לעובד שנפטר

    מעסיקים במדינת ישראל חייבים עפ"י חוק פיצויי פיטורים למשפחתו של עובד שנפטר כאילו פיטרו אותו בעודו בחיים.הילדים של הנפטר זכאים לקצבת שארים.

    סעיף 8(ג) – הסעיף שיפטור את היורשים ממס על פיצויים גם על משכורות גבוהות

    אלמוני פלוני הרוויח 28 אלף ש"ח בכל חודש במקום עבודתו בו עבד 8 שנים עד שנפטר. בשנה השביעית אלמוני הרוויח 24 אלף ובגלל העלאת השכר קיימת שארית שחייבת מס.

    אם ילדיו יעשו שימוש בסעיף 8(ג) בפקודת מס הכנסה, מס הכנסה יכיר בפיצויים כאילו התקבלו בחלקים שווים לאורך 6 השנים האחרונות של אותו פלוני אלמוני. 3,230 השקלים שחרגו יוסיפו 538.3 ש"ח לכל חודש וכך הסכום כולו יהיה פטור ממס.

    סעיף 9(25) – בגיל פרישה – פטור ממס הכנסה עבור דמי שכירות בהתאם לפקודת מס הכנסה

    הפטור מתייחס לפורשים אשר משכירים את דירתם ומשלמים לדיור מוסדר.

    הכנסה משכר דירה כמו כל הכנסה חייבת במס מסכום מסוים לכן חשוב שתדעו שבמידה וההכנסה גבוהה מ 5,196 ש"ח לחודש ניתן לקבל החזר על המס ששולם ברמה השנתית על סכום בגובה מחצית הסכום ששולם לדיור הממוסד. אז תנו לעצמכם מתנה בשנה או שמס הכנסה יקבלו.

    סעיף 9(ג) – בגיל פרישה (67 לגברים ו62-65 לנשים)? בני מוכרים את הדירה ועוברים לדיור מוסדר? אל תשלמו מס שבח!

    סעיף 9(ג) לפקודת מס הכנסה מזכה גמלאים שמוכרים את דירת מגוריהם כדי לרכוש זכויות בדיור ממוסד בפטור ממס שבח. מדובר על מס בגובה 25% מההפרש בין המחיר ששילמתם על הנכס למחיר בו מכרתם אותו כלומר מעליית ערך הנכס.

    חישוב לדוגמה: ברוריה משה מבאר שבע קנתה את דירתה ליד האוניברסיטה ב-300 אלף ש"ח לפני 30 שנה ובשנת 2021 מכרה את הנכס בפינוי בינוי עבור 1.2 מיליון כדי לעבור לבית אבות. במידה ולא הייתה מנצלת את הטבת המס המגיעה לה כפנסיונרית יכלה לשלם 225,000 ש"ח עבור מס שבח.

    1,200,000 – 300,000 = 900,000 * 25% =  225,000

    העברת עושר בין דורי: דואגים לדורות קדימה

    על הנושאים הבאים לא נעים לדבר אך יש סיכוי שלאחר לכתכם ילדיכם יעשו טעויות מול מס הכנסה שעולות המון כסף ועם כל הצער שבדבר דאגה לדורות הבאים כרוכה בחינוך או ליווי פיננסי מקצועי. במידה ואינכם רוצים להוציא על זה כסף (למרות שהחיסכון גדול בעשרות מונים מההוצאה הכספית) לפחות תדאגו להזהיר אותם מראש ולמנות מוטבים לכל מכשיר חיסכון קיים.

    חוק מיסוי מקרקעין – פטור ממס שבח יכול לעבור עם דירה בירושה

    במידה וברשותכם דירה אחת בלבד ששימשה למגורים בלבד היא נחשבת דירה מזכה ולכן פטורה ממס שבח.

    כאשר תורישו אותה, ילדיכם יהיו זכאים לאותו פטור גם אם ברשותם יותר מדירה אחת.

    לא רוצים להפסיק לעבוד? לפחות תדאגו לעשות תיאום מס

    מאות אלפי שקלים משולמים מדי חודש למס הכנסה ללא הצדקה מפנסיונרים שממשיכים לעבוד ומקבלים קצבת פרישה מדומה מבלי לעשות תיאום מס וכתוצאה מכך מס הכנסה מתייחס להכנסה הנוספת כהכנסה ממשלח יד החייבת במס שעלול להגיע ל 47%. במידה ולא שמתם לב וכבר שילמתם יתר על המידה, מומלץ לעשות תיאום מס רטרואקטיבית.

    יכול להיות שלך או לבן/בת זוגך מגיע נקודת זיכוי נוספת?

    כל נקודת זיכוי ממס הכנסה שווה בחישוב שנתי 2,136 ש"ח. בן או בת זוג שממשיכים בעבודה ותומכים בבן/בת הזוג שיצאו לגמלאות או לא עלינו סובלים מנכות או עיוורון, זכאים לנקודת זכות ממס הכנסה.

    מומלץ לבדוק את נושא נקודות הזיכוי כדי למצות את מיטב הזכויות המגיעות לכן ובמידה ואתם זכאים לבקש זיכוי רטרואקטיבית.

    נשארים בבית או עוברים לדיור מוסדי?

    שאלה לא נעימה שיש לשאול מוקדם ככל הניתן כדי להקדים תרופה לכל מחלה או צרה בריאותית שתצוץ.

    עובד/ת זר/ה זה לא דבר זול והעסקתם השנתית בליווי הזכויות המגיעות להם והציוד הרפואי הנדרש לעיתים קרובות יכולים להסתכם בעלויות גבוהות ממאה אלף ש"ח בשנה. איננו מתכוונים לפגוע באף אחד או ליצור את הרושם שאי אפשר להסתדר בבית ועם זאת יש הטבות מס לפנסיונרים שעוזבים את ביתם לטובת דיור מוסדי וחשוב לציין אותן.

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating


    Share on whatsapp

    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות