ניכוי מריבית – בשל גיל

שגיא שרון 6 ביוני 2023
Share on whatsapp

הגיל הוא פקטור שאליו מתייחסים ברשות המיסים בשביל לקבוע מה תהיה חבות המס שלנו. בין היתר, רואים את זה למשל באופן שבו גובים מס הכנסה על הכנסה שאינה מיגיעה אישית. במאמר הבא נתמקד במאפייני הטבות המס הללו עבור הגיל השלישי ונסביר כיצד הן משפיעות עלינו לקראת הפרישה משוק העבודה.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מיסוי פרוגרסיבי והשפעתו בגיל השלישי

    פקודת מס הכנסה קובעת מיסוי פרוגרסיבי לפי מדרגות מס מסוימות. עם זאת, יש פרמטרים שונים שמשפיעים בסופו של דבר על השאלה כמה מס נשלם. בין היתר, בפקודת מס הכנסה משתמשים בכלים שונים כגון ניכויים, זיכויים והטבות מס כדי לסייע לבני הגיל השלישי. ספציפית לקראת הפנסיה ופרישה משוק העבודה לדוגמא, יכול להיות שניכויים מן הסוג הזה יהיו שווים עבורנו המון כסף.

    בגיל השלישי יש רבים שמפיקים הכנסה שאינה מיגיעה אישית אלא מריבית. זו ריבית שיכולה להיות משתלמת על פיקדון בתאגיד בנקאי, בתכניות חיסכון וכן הלאה. מבחינת החוק מדובר על הכנסה לכל דבר ועניין ולכן צריך לשלם עליה מס. אבל מגיל מסוים, יש אפשרות להשיג ניכוי במס ולחסוך בהוצאות.

    חישוב ניכוי מריבית – בשל גיל

    אחד הכלים שעומדים לרשותנו במהלך הפנסיה הוא ניכוי מריבית – בשל גיל. אז מה זה אומר? פשוט מאוד: לפי סעיף 125 ד' בפקודת מס הכנסה, נישום שהכנסתו (והכנסת בן או בת הזוג שלו) בשנת מס מסוימת לא עלתה על התקרה המוגדרת יהיה זכאי לניכוי בסך של 10,080 ש"ח מהכנסתו החייבת מריבית ועד מקסימום כלל הכנסתו מריבית. לחילופין, נישום שהכנסתו והכנסת בן או בת הזוג שלו עלו על התקרה המוטבת יהיה זכאי לניכוי מתואם. 

    לפי פקודת מס הכנסה נכון לשנת 2022, ניכוי מתואם מוגדר בתור הניכוי הקיים לאחר שהופחת ממנו הסכום שבו עלתה ההכנסה החייבת כאמור לעיל (של הנישום ובן או בת הזוג) על התקרה המוטבת. כמו כן, כדאי להזכיר שהתקרה המוטבת נכון לשנת 2022 עומדת על סכום של 64,200 ש"ח. 

    הטבות מס שאפשר לקבל לקראת הפנסיה

    כאן זה מתחיל להיות מעניין: אם הנישום (או בן או בת הזוג שלו) הגיע לגיל פרישת חובה ובמועד הקובע (1 בינואר 2003) מלאו לו או לבת/בן זוגו מלאו 55, הוא יהיה זכאי לניכוי בסך של 13,800 ש"ח (נכון לשנת 2022). הניכוי הזה משמעותי יותר ושווה כמה מאות שקלים, למרות שעדיין קיימת מגבלת מקסימום שקובעת שהוא לא יכול להיות יותר מכלל ההכנסה מריבית. 

    מעבר לכך, נישום שבשנת המס הרלוונטית הגיע לגיל פרישת חובה ובמועד הקובע מלאו לו וגם לבן/בת זוגו 55 שנים, הם יהיו זכאים במקום הניכוי לעיל לניכוי בסך של 16,920 ש"ח מהכנסתם מריבית. גם פה עדיין קיימת תקרה שקובעת שהניכוי לעולם לא יהיה גבוה מכלל ההכנסה מריבית, אך אפשר להבין מדוע זה משמעותי למשק הבית. 

    סעיף 125 ד'

    יש עוד כמה דברים שכדאי לדעת על ניכוי מריבית – בשל גיל או על הטבות מס לפנסיונרים בשביל לנצל עד תום את פקודת מס הכנסה. כך למשל נקבע בפקודת מס הכנסה כי כל אדם שהגיע לגיל פרישת חובה, שעומד כיום על 67 אצל גברים ונשים כאחד, ונולד לפני 1948 יכול להיות זכאי לפטור מתשלום מס רווחי הון. בתקופה שבה המס הזה עומד על 25%, כל אחד ואחת מאיתנו חייבים לבדוק האם משתלם להם לנצל את תיקון 190 מבחינת אופן השימוש בכספי התגמולים או האם להמשיך לצבור אותם. 

    מנגד, יש לזכור שגם אצל פנסיונרים כמעט לכל הטבה יש תקרה. במקרה של סעיף 125 ד' למשל, ההטבה קובעת את התקרה לניצול והיא אף משתנה בין יחיד לבני זוג. עבור יחיד, הפטור ממס רווח הון הוא עד תקרה נמוכה יותר מאשר עבור בני זוג. כדי לדעת איזה סוג של דיווח להעביר לרשויות המס והאם לעשות את זה ביחד או לחוד, כדאי לערב רואי חשבון ויועצי מס. 

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    האם אפשר לצבור את ההטבה משנה לשנה?

    צפה בתשובה

    הטבת המס לפי סעיף 125 היא הטבה שנתית. המשמעות היא שמדובר בהטבה שאותה ניתן לממש רק בכל שנת מס ולכן גם התקרות הנמוכות ביחס להטבות אחרות. מבחינת חוסכים בגיל השלישי, זה גם אומר ששווה לערב יועץ מס כמה שיותר מוקדם ולפני תום תקופת ההטבה כפי שקבוע בפקודת מס הכנסה.

    מהי מכירה רעיונית?

    צפה בתשובה

    אקט שבו מגישים בקשה לביצוע מכירה רעיונית של כספי החיסכון, כדי ליצור אירוע מס ובמסגרתו לחשב את חבות המס כדי לקבל את ההטבה המגיעה לחוסכים כחוק. במידה והרווחים גבוהים מהתקרה, משלמים עליהם מס כרגיל.

    איך ממזערים את חבות המס בגיל השלישי?

    צפה בתשובה

    מחשבים ניכויים, הטבות, זיכויים, נקודות מס, מדרגות מס והטבות נוספות שקבועות בחוק. אם מבצעים את זה נכון, ניתן למזער את חבות המס בעשרות אחוזים.

    באיזה מוצרי חיסכון מקבלים את ההטבה?

    צפה בתשובה

    ברווחי הון מריביות על כספים בפוליסות חיסכון ופיקדונות בנקאיים.


    Share on whatsapp

    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות