פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים לפנסיונר

שגיא שרון 6 ביוני 2023
Share on whatsapp

מעבר לבית אבות כרוך לעיתים בהשכרת הדירה הקודמת של הקשיש. במקרים כאלה, שווה להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס לגבי פטור על ההכנסה שנוצרת כתוצאה מהשכרת הדירה. אז איך עושים את זה ומהן זכויות הפנסיונרים שאותן שווה להכיר? הנה המדריך המלא והמשתלם ביותר

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    פטור ממס במסלול במיוחד עבור פנסיונרים

    גיל פרישה חובה בישראל עומד על 67, אך כבר החל מגיל 65 יכולים גברים ונשים שעוברים לבית אבות ומשכירים את דירתם לקבל פטור ממס במסלול מיוחד. הפטור רלוונטי על הכנסות מההשכרה והוא תקף עד תקרה מסוימת. מטרת הפטור היא להקל על היציאה לפנסיה על ידי הגדלת ההכנסה הפנויה של הקשיש, בעיקר אחרי המעבר לבית אבות.

    מעבר לבית אבות הוא לפיכך הזדמנות טובה להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס. כך בודקים מראש את תנאי הזכאות עבור פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים לפנסיונר ומוודאים מיצוי זכויות מול הרשויות. לאחר מכן, ניתן להתחיל גם ברמה הבירוקרטית את התהליך של התנהלות מול רשויות המס והמדינה.

    פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים לפנסיונר

    לפי הסעיף הרלוונטי בחוק, ניתן לקבל את הפטור על הכנסה מדמי שכירות בעת השכרת דירה למגורים שמגיעה אל קשיש שעבר להתגורר בבית אבות. אם הקשיש או בני המשפחה שלו מחליטים להשכיר את הדירה הקודמת והיא עדיין על שמו, ניתן לקבל פטור ממס של עד מחצית מהתשלום השנתי ששולם בעת ההחזקה בשנת המס בבית האבות. 

    קבלת פטור ומיצוי זכויות לפנסיונרים

    במהלך התייעצות עם רואה חשבון או יועץ מס חשוב לפרט רק על פטור ועל זכויות לפנסיונרים וקשישים. כך לומדים כמה דברים חשובים לגבי קבלת הפטור:

    א. הגבלה על הפטור – הפטור כפי שהוא קבוע בחוק נכון להיום מוגבל להכנסות משכירות שנתית בסכום של עד חצי מגובה התשלום השנתי שמשלמים לבית אבות. בגלל שהשהות בבית אבות היא לתקופה ארוכה והיות וקיימים גם פערי מחירים של עשרות אחוזים בין בתי אבות שונים ברחבי הארץ, זה אומר שצריך לבחור היטב את המקום שאליו עוברים.

    ב. מקום המגורים הקודם – החוק בוחן היטב מה בדיוק היה אופי הדירה שאותה משכירים לפני שהקשיש עבר לבית אבות. כדי שפנסיונרים ימצו את הזכויות שלהם בהיבט הזה, צריך להראות שהדירה שהם משכירים אכן הייתה בבעלותם ואף שהם התגוררו בה עד למעבר לבית האבות. בכל מקרה אחר, הם לא יקבלו את הפטור.

    ג. היתרה החייבת במס – מה שמעל התקרה (חצי מהסכום שהדיירים שילמו לבית האבות בכל שנת מס רלוונטית) חייב במס. את היתרה ממסים לפי מדרגות המס להכנסה שאינה מיגיעה אישית לבני 60 ומעלה.

    הגדרת בית אבות על פי החוק לצורך קבלת הפטור

    חשוב לציין כי פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים לפנסיונר גם מגדיר מהו בדיוק בית אבות ומי זכאי ליהנות ממנו. לפי התנאים הקבועים בחוק, בית אבות למשל יכול להיות מוגדר כזה לצורך קבלת הפטור רק אם הוא משמש כמקום מגורים קבוע ל-30 קשישים נוספים לפחות. כמו כן, הוא יוגדר כבית אבות אם זהו מקום מגורים קבוע ל-30 יחידים מינימום שהגיל שלהם הוא מעל 65.

    עוד תנאי שקיים בחוק ומגדיר מהו בדיוק בית האבות שאליו יכול לעבור קשיש ועדיין לקבל את הפטור ממס הכנסה בגין השכרת הדירה הקודמת שלו קובע איזה רישיון צריך להיות לו. לפי החוק, בית אבות הוא רק מקום שניתן לו רישיון לפי חוק הפיקוח על המעונות. זה אומר שאם לדוגמא הקשיש לא עובר לבית אבות אלא לבית הארחה אחר, הוא לא יקבל את הפטור ממס על השכרת דירת המגורים הקודמת שלו. 

    שאלות תשובות

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירה למגורים לפנסיונר - שאלות ותשובות איך מקבלים את הפטור על הכנסה מהשכרת דירת מגורים?

    צפה בתשובה

    פנסיונרים שכל ההכנסה שלהם מהשכרת הדירה הקודמת אחרי המעבר לבית אבות פטורה ממס מקבלים אותו באופן אוטומטי.

    מתי מגישים דוח שנתי?

    צפה בתשובה

    פנסיונרים צריכים להגיש דוח שנתי אם לא כל ההכנסה פטורה ממס.

    מה כותבים בדוח השנתי?

    צפה בתשובה

    פנסיונרים שעוברים לבית אבות ורוצים לקבל פטור ממס על השכרת דירת המגורים צריכים לכתוב אותן תחת "הכנסות פטורות משכר דירה".

    למי פונים כדי לברר זכאות?

    צפה בתשובה

    למרכז לפניות הציבור של המשרד לשוויון חברתי במספר 8840*.


    Share on whatsapp

    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות