תקרת הפקדה לקרן פנסיה 2024

שגיא שרון 22 בינואר 2024
Share on whatsapp

נכון לשנת 2024 תקרת ההפקדה נקבעת על 20.5% מפי שניים מתקרת השכר הממוצעת במשק. זה כולל הפקדות של המעסיק, העובד והפרשות לפיצויים. השכר הממוצע נקבע ב-2024 שעומד על 12,379​ ש"ח, לכן ההפקדה המקסימאלית החודשית לקרן פנסיה לשכירים ועצמאיים היא 5,139 ש"ח.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מה הדוגמא של תקרת הפקדה לקרן פנסיה?

    תקרת ההפקדה מדגימה תוצאות מגוונות כאשר היא מיושמת על אחוזי שכר שונים. כך למשל, אדם המפריש עד 22.83% מהשכר החודשי יכול לבטח עד 21,317 ש"ח לחודש. כך גם הפרשת 18.5%, המינימום האפשרי, מאפשרת ביטוח עד שכר של 26,308 שקל בחודש. לפיכך, בשכר חודשי של 25,000 ש"ח יכול היחיד להפריש רק 19.5% ממשכורתו.

    מהי תקרת הפקדה לפנסיה נכון לשנת 2024?

    • תקרת הפקדה לקרן פנסיה 2024 לשכירים היא 5,139.76 והיא מורכבת והיא 18.5% ל-22.83% משכרם. אחוז זה כולל 6%-7% מהעובד, 6.5%-7.5% מהמעסיק ו-6%-8.33% נוספים שהמעסיק מפריש לפיצויים. עם זאת, מגבלת ההפקדה החודשית מחושבת על סמך השכר הממוצע במשק. לקרן פנסיה מקיפה חדשה מגבלת ההפקדה היא 20.5% משיעור כפול מהשיעור הכלכלי הממוצע. 
    • תקרת הפקדה לקרן פנסיה 2024 לעצמאיים היא 5,139 ש"ח.

    בשנת 2024 עומד השכר הממוצע בישראל על 12,379 ש"ח, מה שמוביל להפרשה חודשית מקסימלית של 5,139.76 ש"ח, החלה הן על שכירים והן על עצמאים.

    מה הקשר בין תקרת הפרשה לפנסיה לבין השכר הממוצע במשק?

    תקרת הפקדה לעצמאיים תקרת הפקדה לשכירים שכר ממוצע
    5,139.76 ש"ח 5,139.76 ש"ח 12379 ש"ח

    מהי תקרת הפקדה לעצמאיים?

    לעצמאים הבוחרים להפריש לקרן פנסיה מקיפה, תקרת ההפקדה נותרת בעינה ועומדת על 5,139 ש"ח את תקרת פנסיית החובה לעצמאים ניתן לקבוע באמצעות מחשבון פנסיית חובה. סכומי ההפקדה משתנים, כאשר סכומי המינימום הקבועים בחוק פנסיית חובה, סכומי תקרת הטבות המס ותקרת ההפקדה המקיפה לקרן פנסיה. ראוי לציין כי המדינה קובעת סכומי חובה נמוכים יחסית בהתחשב בהפרשות הפנסיה מנוכה מהוצאות המחיה החודשיות והיא מעודדת אותן גם בקרב עצמאים. 

    הפקדה קרן פנסיה

    הפקדה מעל תקרת הפרשה לפנסיה

    תקרת ההכנסה השנתית להפקדות לקרן פנסיה עומדת על 225,600 ש"ח. מסכום זה ניתן להשקיע עד 16.5%, כאשר תקרת הפקדת הטבת מס שווה ל-37,244 ש"ח. עם זאת, מה קורה אם התרומות של עובד חורגות מהתקרה הזו? כל הפקדות עודפות מועברות אוטומטית לקרן פנסיה משלימה באותה חברה המנהלת את קרן הפנסיה המקיפה. חלופה לתהליך זה כרוכה בהפקדת ההפקדות הנוספות למוצר משלים אחר, כמו קופת גמל.

    העברה לאפיקי חיסכון בעקבות תקרת הפקדה לקרן פנסיה

    יתרה מכך, תקרת ההפקדה המקיפה לקרן פנסיה משפיעה על העברות הכספים. במידה ואתם שואפים להעביר כספים מביטוח או קופת גמל לקרן פנסיה, מנהלי הקרן ידאגו שהכספים הללו יתיישרו עם תקרת קרן ההעברה. תקרה זו מחושבת על פי הקביעות שצברת בקרן ממנה ברצונך לבצע את ההעברה, תוך התחשבות בכספים שכבר נצברו בקרן הפנסיה.

    הפקדות לקרן פנסיה והטבות מס

    מבחינת הטבות המס לעובד, בתלוש השכר יוצגו הפרשות לפנסיה הן מהעובד והן מהמעסיק. החלק המופקד ממשכורתו של העובד מקבל הטבת זיכוי מס של 35%. בשנת 2024 הטבה זו חלה על שכר של עד 9,400 ש"ח לחודש. על בסיס זה, הטבת המס חלה על הפקדות עד 658 ש"ח לחודש, בתרגום להטבת מס מקסימלית של 230 ש"ח לחודש, או עד 2,617 ש"ח לשנה.

    הפקדה לפנסיה מבחינת משכורת מבוטחת – העובדים מקבלים הטבת מס בהפקדה עצמאית מהחלק בשכר שאינו "משכורת מבוטחת". מונח זה מתייחס לחלקי שכר שלא הופקדו לפנסיה או לקופת גמל. חשוב לציין שהמושג שכר מבוטח אינו כולל תשלומי שעות נוספות, בונוסים או החזרי הוצאות.

    הפקדות לפנסיה עבור עמית מוטב

    תקרת ההפקדה יכולה להשתנות בהתאם לשאלה אם המפקיד מסווג כ"עמית מוטב" או לא. "עמית מוטב" הוא יחיד שהפקיד לפחות 16% מהשכר הממוצע לחיסכון פנסיוני. בשנת 2024 המשמעות היא הפקדה חודשית של 1,899 שקל.

    מתי עובדים לא מפרישים לפנסיה?

    כמעט תמיד, מעסיקים מחויבים לשלם פנסיה לעובדיהם, ללא קשר אם הם אזרחים, עובדים במשרה חלקית או במשמרות. עם זאת, קיימים חריגים: תשלומי הפנסיה מותנים בגילו של העובד, כאשר דרישה מהמעסיקים להפריש לקצבה החל מגיל 21 לגברים ו-20 לנשים. לפיכך, בני נוער ועובדים צעירים בדרך כלל אינם זכאים להפקדות לפנסיה, אם כי מעסיק יכול לבחור מרצונו להפקיד.

    מהן חובות המעסיק מבחינת הפרשות פנסיה לעובדים?

    על מעסיק להמשיך ולהפריש לחיסכון הפנסיוני של העובד אם העובד החדש כבר חוסך לפנסיה כשכיר או כעצמאי. המעסיק יכול לעכב הפקדות אלו עד שלושה חודשים מתחילת העבודה, אך עליו להפקיד בסופו של דבר רטרואקטיבית עבור החודשים בהם לא בוצעו ההפקדות. 

    עם זאת, המעסיק אינו מחויב להפקיד לפנסיה לעובד חדש ללא חיסכון פנסיוני קודם. זה חל בדרך כלל על אנשים שנכנסים לשוק העבודה בישראל בפעם הראשונה, כמו צעירים בעבודה הראשונה שלהם, עולים חדשים או אנשים שלא עבדו רשמית בעבר. במקרים כאלה, המעסיק צריך להתחיל לבצע הפקדות רק חצי שנה לאחר קבלת העובד.

    כמו כן, המעסיק אינו חייב בתשלום פנסיה בתקופות ללא תשלום שכר, למשל במהלך חופשת לידה מוארכת מעבר לתקופה בה העובדת מקבלת דמי לידה. עם זאת, ההפקדות לפנסיה צריכות להימשך בתקופות של חופשה שנתית בתשלום, חופשת לידה עם דמי לידה מביטוח לאומי, מילואים או ימי מחלה. בחלק ממקומות העבודה, מעסיקים רשאים להפקיד מרצון לפנסיה גם כאשר לא נדרש על פי חוק. 

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מהן האפשרויות להשקיע כספים לפי חוק פנסיית חובה בישראל?

    צפה בתשובה

    קרן פנסיה, קופת גמל, ביטוח מנהלים או שילוב של אלה.

    האם מעסיק יכול לבחור לדחות הפקדות לפנסיה לעובד חדש?

    צפה בתשובה

    כן, מעסיק יכול לדחות את ההפקדות הללו עד שלושה חודשים מתחילת העסקה, אך בסופו של דבר עליו להעביר רטרואקטיבית עבור החודשים שבהם לא בוצעו ההפקדות.

    האם מעסיקים מחויבים לשלם פנסיה לעובדים במשרה חלקית או במשמרות?

    צפה בתשובה

    כן, כמעט תמיד מעסיקים מחויבים לשלם פנסיה לעובדיהם, ללא קשר אם הם אזרחים, עובדים במשרה חלקית או במשמרות. עם זאת, ישנם חריגים מסוימים.

    מה קורה לתשלומי הפנסיה בתקופות ללא תשלום שכר, כמו חופשת לידה מוארכת?

    צפה בתשובה

    מעסיקים אינם מחויבים בתשלום פנסיה בתקופות ללא תשלום שכר.

    מה ההבדל בין תקרת הפקדה לקרן פנסיה 2024 לעומת תקרת הפקדה לקרן פנסיה 2021 או 2022?

    צפה בתשובה

    בשנת 2024 המגבלה היא 5,139 ש"ח לחודש. לשם השוואה, תקרת הפקדה לפנסיה 2022 הייתה 4,326 ש"ח לחודש והשכר הממוצע במשק היה 10,551 ש"ח וכך גם ב-2021. הסיבה לכך היא שבקביעת תקרת הפקדה לקרן פנסיה 2021 הוקפא השכר הממוצע במשק בשל הקורונה.

    מה קורה אם ההפקדות חורגות מהמגבלה החודשית?

    צפה בתשובה

    כל הפרשה עודפת מעל התקרה תועבר אוטומטית לקרן פנסיה משלימה באותה חברה.

    כיצד מחושבת תקרת ההפקדה?

    צפה בתשובה

    זה מבוסס על השכר הלאומי הממוצע. המוסד לביטוח לאומי קובע את תקרת ההפקדה ב-1 לינואר של כל שנה.

    האם התקרה משפיעה על העברת כספים לפנסיה?

    צפה בתשובה

    כן, ספקי פנסיה יבדקו שהכספים המועברים עומדים בתקרה בהתאם לוותק הצבור שלך.

    מדוע הממשלה קבעה תקרת הפקדה?

    צפה בתשובה

    להגביל את התשואה המובטחת שהיא מעניקה לקרנות הפנסיה, מה שעולה למשלם המיסים כסף.

    מה אני יכול לעשות עם שכר מעל התקרה החודשית?

    צפה בתשובה

    אפשר להפקיד אותו במוצרים אחרים כמו קופות גמל, ביטוח מנהלים או פנסיה משלימה. 

    למה יש תקרת הפקדה לקרן פנסיה?

    צפה בתשובה

    הקמת תקרת הפקדה לקרן פנסיה נובעת מכך שקרנות פנסיה חדשות זוכות להבטחת תשואה ממשרד האוצר. ערבות זו מטילה עלויות על משלמי המיסים, מה שמביא את משרד האוצר להגביל את ערבות התשואה שהוא מעניק לחוסכים. לפיכך יש להכניס הפקדות החורגות מתקרת השכר למוצרים פנסיוניים אחרים כגון קופת גמל, ביטוח מנהלים או קרן פנסיה משלימה.


    Share on whatsapp


    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות