מה זה קרן פנסיה?

שגיא שרון 6 באוגוסט 2023
Share on whatsapp

תוכנית חיסכון במספר מסלולים שמטרתה לספק קצבה שתחליף את השכר בימיי הגמלאות. התוכנית כוללת כיסויים ביטוחיים מפני אובדן כושר עבוד ו/או פטירה. מבוטחים בקרן פנסיה מכונים עמיתים בגלל שהכסף של כולם נמצא באותה קופה ממנה משלמים את הקצבה והפיצויים לזכאים ואליה מפקידים את ההפרשות כלומר כולם עמיתים של כולם בכל הנוגע להכנסות בגיל השלישי ובמקרי נכות. בכתבה הבאה אסקור את כל המאפיינים של קרן הפנסיה ואיך ניתן לעשות בה את השימוש הנכון ביותר כדי ליהנות בימיי הפרישה מהקצבה הגבוהה ביותר.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מהו חוק פנסיה חובה?

    חוק שנכנס לתוקף ב 2008 מתוך "צו ההרחבה לביטוח פנסיוני במשק" ומחייב כל מעסיק במדינת ישראל לפריש כל עובד מגיל 21 ועובדת מגיל 20 לטובת חיסכון פנסיוני לבחירתם (ביטוח מנהלים, קופת גמל או קרן פנסיה) את האחוזים הקבועים בחוק או יותר לפי הסדר מיטיב בחוזה העבודה או בהתאם לחוקי הענף במשק

    האם עצמאים חייבים להפקיד לקרן פנסיה מדי חודש?

    החל מ – 2017 עצמאים חייבים להפריש חלק מהכנסתם לחיסכון פנסיוני לבחירתם מתוך האפשרויות הבאות:

    קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים. עצמאים אשר לא יסדירו את ההפקדה לחיסכון יעמדו בפני קנסות מהמרכז לגביית קנסות של רשות האכיפה והגבייה.

    מה גובה ההפרשות לקרן פנסיה?

    גובה הפרשות/ מעמד שכיר עצמאי
    המינימום בחוק 18.5% מגובה שכר העובד, מתוכם 6% משכר העובד ו 12.5% על חשבון המעסיק. ברמה השנתית 4.45% מההכנסה עד 71,220 ש"ח ו – 12.55% מחלק בהכנסה השנתית בין 71,220 ש"ח ל – 96,000 ש"ח.
    מקסימום לקבלת הטבות מס מהעובד והמעסיק – עד 4,866.7 ש"ח לחודש שהם 58,400 לשנה. עד – 37,224 ש"ח לשנה.

    מהם הכיסויים הביטוחיים בקרן פנסיה?

    • כיסוי מפני אובדן כושר עבודה: כיסוי שיכול לזכות את אלו שעברו תקופת אכשרה ואיבדו את יכולתם לעבוד בפנסיית נכות בגובה עד 75% מהשכר שקיבלו עד שיגיעו לגיל פרישה לפנסיה והפרשות לקרן הפנסיה בכל התקופה בה יקבלו פנסיית נכות.
    • כיסוי מפני פטירת החוסך: נקרא גם ביטוח שאירים מאחר שהוא מבטיח ששאיריו של המבוטח יקבלו קצבה חודשית במידה והמבוטח ילך לעולמו לפני שהגיע לגיל פרישה.

    מהי תקופת אכשרה?

    פנסיית נכות ופיצויים יוצאים מתוך החסכונות של כל העמיתים בקרן פנסיה ומאחר ואנו לא נדרשים למלא הצהרת בריאות או שאלון רפואי בהצטרפות קיימת סכנה שמבוטחים חדשים יתבעו פיצויים בגין בעיות מהן סבלו לפני שהצטרפו לביטוח לכן על מבוטחים חדשים בקרן, שלא השלימו תקופת אכשרה בקרן הקודמת, לעמוד בתקופה בת 60 חודשים במהלכה אם יתבעו פיצויים מהקרן תיפתח חקירה עם איסוף מידע רפואי כדי לברר האם סיבת התלונה התרחשה לאחר ההצטרפות או כתוצאה מבעיה או סיבוך קיים.

     

    **מבוטחים אשר מסיבה כזו או אחרת הפסיקו את ההפרשות לקרן פנסיה ליותר מ – 5 חודשים ברציפות יאבדו את הכיסוי הביטוחי וכאשר יחדשו את ההפקדות יאלצו לעמוד בתקופת אכשרה מחודשת אלא עם סגרו עם החברה המנהלת את החיסכון הסכם ריסק שתכליתו גביית תשלום מינימלי עבור הכיסוי הביטוחי בלבד.

    מהו תקנון הקרן?

    מסמך, אותו קרן הפנסיה יכולה לשנות ללא הסכמתכם, שמגדיר את כל הפורמט של קרן פנסיה, הגדרת עמיתים, פעולות שהיא יכול לעשות, זכויות, חובות המבוטחים וכל התנאים לקבלת תשלום מהחברה המנהלת. התקנון איננו החוזה עליו אתם חותמים בהצטרפות לקרן ובה מגדירים את גובה דמי הניהול והיקף הכיסוי הביטוחי אלא אוסף כללים התקפים לכל עמיתי הקרן.

    מה קורה לקרן הפנסיה בתקופות אבטלה?

    כאמור אם לא מקבעים הסדר ריסק (הסדר תשלומים רק עבור הכיסויים הביטוחיים) ולא מחדשים את ההפרשות לאורך 5 חודשים נאלצים לעמוד בתקופת הכשרה מחודשת עבור הכיסויים הביטוחיים.

    בנוסף, כדי לא לאבד את חודשי הצבירה בחיסכון, ניתן לבצע הפקדות במקום הפרשות המעסיק בצורה עצמאית באמצעות פניה לחברת הביטוח שמנהלת עבורך את החיסכון.

    מהן הטבות המס שניתן לקבל עבור הפקדות לחיסכון פנסיוני?

    • הטבות מס לעצמאי – עבור הפקדות לחיסכון פנסיוני, עצמאי יכול לנכות את סכום ההפקדה בתור הוצאה מוכרת מהסכום החייב במס וכך לשלם פחות מס הכנסה ברמה השנתית. ניתן לנכות עד 24,816 ש"ח בשנה (מעודכן לשנת 2023). בנוסף עצמאי יכול לקבל 35% מסכום ההפקדות בהחזר מס עד תקרת החזר בגובה 15,960 ש"ח (מעודכן ל – 2023).
    • הטבת מס לשכיר – זיכוי עבור הפרשות לחיסכון פנסיוני בגובה 35% מסך ההפרשות.

    מהו איזון אקטוארי בקרנות פנסיה?

    כאמור כספם של כל עמיתי קרן הפנסיה מממן את התחייבויות הקרן לקצבה או פיצויים הנמשכים מהקרן.

    כדי שהקרן תשמור על יציבות מופעל איזון אקטוארי שהוא חיוב או זיכוי העמיתים בסכום שנועד לאזן בין ההוצאות וההכנסות של הקרן. אם בשנה מסוימת היו לקרן יותר תביעות לקצבה מהכנסות אז היא גובה תשלום מכלל העמיתים לאיזון (גרעון אקטוארי) ואם היו לה פחות התחייבויות מהכנסות אז כל העמיתים מקבלים תוספת (עודף אקטוארי).

    מאיפה מגיעה התשואה בקרן?

    חלק מהחיסכון הפנסיוני בקרן פנסיה מושקע בשוק ההון, כאשר השוק בעליה מרוויחים תשואה ואם השוק בצניחה ניתן גם להפסיד חלק מהחיסכון. תמהיל המניות, המדדים והנכסים בהם מושקעים החסכונות הפנסיונים שלנו משתנה בין אפיקי החיסכון והחברות השונות חלקם הניבו תשואה יותר גבוהה וחלקם פחות בהתאם לאחוז החיסכון המושקע ואיכות ההשקעה.

    איך בוחרים אפיק השקעה משתלם?

    נכנסים למערכת השוואת תשואה מקרנות פנסיה, מאתרים את המסלול בו אתם מושקעים (את המידע ניתן למצוא באזור האישי באתר החברה המנהלת) ומחפשים את המסלול שהניב תשואה גבוהה יותר ברמת הסיכון המתאימה לכם. בחמש השנים האחרונות כל המסלולים הסולידים הניבו תשואה נמוכה יותר מהמסלולים המנייתיים, למרות שרמת הסיכון במסלולים המנייתיים גבוהה יותר לכן מומלץ להתאים את אפיק ההשקעה לגיל החוסך. מאחר שהשקעה קצרת טווח בשוק ההון היא הימור לא משתלם מומלץ לחוסכים שרחוקים מגיל הפרישה להשקיע במסלול המנייתי לאורך זמן ולקראת גיל 55-60 לחפש לקבע רווחים באמצעות מעבר למסלול יותר סולידי.

    מהן העלויות של קרן פנסיה?

    על קרן פנסיה משלמים דמי ניהול מההפקדות, דמי ניהול שנתיים מהצבירה ובכל שנה יורד תשלום עבור הכיסויים הביטוחים. לעיתים עלולים לשלם על גרעון אקטוארי ו/או הפסדים מאפיק ההשקעה.

    מהם דמי הניהול המקסימלים עבור ניהול קרן פנסיה?

    המקסימום שניתן לשלם מההפקדה – 6% ומהצבירה 0.5%. חשוב לציין – אלו אחוזים גבוהים מאוד ביחס לממוצע, מומלץ להתמקח ואם החברה לא מורידה מדמי הניהול לנייד את הקרן לחברה יותר משתלמת.

    איך אפשר להוזיל בעלויות הפנסיה?

    קודם כל נכנסים לאזור האישי באתר קרן הפנסיה כדי להבין את אחוז דמי הניהול אותם אתם משלמים.

    לאחר מכן נכנסים למחשבון דמי ניהול של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מזינים את דמי הניהול שאתם משלמים ומקבלים תמונת מצב מלאה בנוגע לגובה דמי הניהול שתוכלו לשלם בכל חברת ביטוח אחרת שמנהלת קרנות פנסיה בישראל.

    איך בוחרים קרן פנסיה?

    אם אינכם שוחים היטב בתחום הפיננסים אנו ממליצים לפנות ליועץ פנסיוני אובייקטיבי כלומר שלא כפוף לאף חברת ביטוח, ולקבל התאמה מלאה בין החברה, אפיק ההשקעה ורמת הסיכון המתאימה לכם.

    באופן כללי, קרן פנסיה טובה היא זו שהניבה אחוזי תשואה גבוהים לאורך השנה האחרונה, שלוש השנים האחרונות וחמש השנים האחרונות. סקירה לאורך מספר תקופות שונות משקפת את פעילות הקרן גם בעת משבר וכמובן שיש להשוות את דמי הניהול כפי שכתבנו בפסקה הקודמת. כדי לקבל את נתוני התשואה בצורה מרוכזת מומלץ להיכנס להשוואת תשואה בקרנות פנסיה.

    מהן ההשלכות של ניוד קרן פנסיה?

    מבחינת ותק וזכויות הכל נשמר אך חשוב לשים לב שאתם מניידים את הקרן במעמד עמית פעיל בחברה הקודת כלומר אם ההפקדות נפסקו והקרן עוברת כלא פעילה אתם עלולים לעמוד מול תקופת אכשרה מחודשת. הבהרה – אין האמור מתייחס לאיחוד בין חיסכון רדום לקרן פעילה אלא לניוד כל החיסכון מחברה לחברה.

    איך מניידים חיסכון פנסיוני?

    בקלות ואפילו בצורה מקוונת דרך אתר החברה אליה אתם מעוניינים לעבור באמצעות מילוי טופס מעבר. החברה אליה תעברו תעשה את כל הנדרש. מבחינת כיסוי ביטוחי אתם מכוסים על ידי החברה הקודמת עד מועד העברת התשלום הראשון לחברה החדשה שלוקחת אחריות מאותו רגע.

    איך מחושבת גובה הקצבה שנקבל מהקרן בפרישה?

    סכום הצבירה כולל הרווחים מחולק במקדם החלוקה הפנסיוני שהוא מספר שנועד לשקלל את יתרת חייו של החוסך בחודשים עד תום חייו לכן הסכום שנותר לאחר החלוקה ישקף את גובה הקצבה שתקבלו.

    בגלל שתוחלת החיים בישראל נמצאת במגמת עלייה מקדם החלוקה יכול להשתנות גם לאחר שנצא לפנסיה ונתחיל לקבל קצבה.

    מהו רכיב התגמולים ורכיב הפיצויים בחיסכון הפנסיוני?

    רכיב התגמולים הוא הסכום שנועד לקצבת הפנסיה ורכיב הפיצויים הוא תוספת שקיבלנו מתיקון 190 לפקודת מס הכנסה שחייב מעסיקים להפקיד את פיצויי הפיטורין ברמה החודשית לחיסכון הפנסיוני שלנו.

    כאשר מסיימים לעבוד במקום מסוים ניתן למשוך את הפיצויים מבלי לשלם מס אך חשוב לומר – משיכת פיצויים מקטינה את גובה הקצבה ומורידה מגובה הפטור שניתן לקבל ממס הכנסה עבור קצבת הפנסיה.

    מהן ההשלכות של משיכה מוקדמת מהחיסכון הפנסיוני?

    משיכת כסף שלא בסיום התעסוקה מהחיסכון הפנסיוני נקראת "משיכה שלא כדין" וכדי שאזרחי ישראל לא ישחקו את החסכונות הפנסיונים שלהם מס הכנסה מנכה מסכום המשיכה 35% מס. 

    איך מושכים כסף מהחיסכון הפנסיוני לפני הפרישה מבלי לשלם מס?

    בעלי הכנסות נמוכות יכולים לקבל פטור ממס הכנסה ולמשוך סכומים לפני היציאה לגמלאות מבלי לשלם מס אך אם הכנסתכם כולל הכנסת בן/בת הזוג יחד גבוהה מ – 5,300 ש"ח בחודש תוכלו למשוך רק את רכיב הפיצויים ורק בסמוך לסיום עבודה במקום עבודה מסוים.

    איך אפשר לאתר חסכונות פנסיוני אבודים?

    באתר הר הכסף של משרד האוצר תוכלו באמצעות הזדהות מהירה עם תעודת זהות למצוא חסכונות על שמכם אך את המידע המלא על החיסכון ניתן לקבל באמצעות משיכת מסלקה פנסיונית אותה ניתן לבצע בתשלום סמלי באתר המסלקה או ללא תשלום דרך סוכן מחברת הביטוח שמנהלת עבורכם את החיסכון. המסלקה הפנסיונית הינה מערכת שתאתר עבורכם על סכום שנמצא על שמכם כדי שתוכלו לאחד חשבונות אבודים ולמנוע מהם שחיקה מיותר ע"י דמי ניהול גבוהים מהצבירה ואולי אפיקי השקעה לא משתלמים.

     

    איך קוראים את הדוח השנתי מקרן הפנסיה?

    הדוח השנתי מכיל שישה חלקים ואישור מס. הדוח נשלח לדואר בכל שנה ובתוכו מידע שיכול לעזור לכם לקבל החלטות מושכלות לגבי החיסכון הפנסיוני ומה כדאי לעשות איתו בהמשך הדרך.

    • חלק א' בדו"ח – משקף כמה יכולתם לקבל אם הייתם יוצאים לפנסיה עם הצבירה הנוכחית לכן אל תיבהלו אם הסכומים נמוכים, יכול להיות שעוד לא חסכם או הרווחתם מספיק.
    • חלק ב' בדו"ח – משקף מה קרה השנה לחסכונות הפנסיונים שצברתם. כלומר כמה הפקדתם, כמה הרווחתם או הפסדתם, כמה עלו הביטוחים, כמה דמי ניהול שילמתם, האם הרווחתם או הפסדם על מנגנון האיזון האקטוארי ומה יתרת הנכסים.
    • חלק ג' בדו"ח – חלק שמוקדש לדמי הניהול וההוצאות של קרן הפנסיה שברשותכם.
    • חלק ד' בדו"ח – חלק שמוקדש לאחוז התשואה שאפיקי ההשקעה הניבו.
    • חלק ה' בדו"ח – כמה הפקדות נעשו לחיסכון הפנסיוני ולאיזה מרכיב חיסכון.

     

    חלק ו' הינו קוד לאיתור הקרן ולאחר מכן יש אישור מס אותו עצמאים יכולים להציג במסגרת תיאום מס ולקבל הטבות עבור ההפקדות לחיסכון הפנסיוני.

    מהן קרנות פנסיה נבחרות?

    קרנות שנבחרו באמצעות מכרז שערך משרד האוצר ומאפשרות לעמיתיהם לשלם דמי ניהול נמוכים לאורך עשור לפחות ולהצטרף ללא תהליך של חיתום ושאלון רפואי. בקליטת עובד חדש אם העובד לא בחר חיסכון פנסיוני מסוים, המעסיק בוחר עבורו את אחת הקרנות הנבחרות ולכן הן ידועות גם בשם "קרנות ברירת מחדל".

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating


    Share on whatsapp


    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות