הפקדה עצמאית לקרן פנסיה

שגיא שרון 11 ביוני 2023
Share on whatsapp

עצמאי בישראל חייב להפקיד לפנסיה לפי המדרגות הקבועות בחוק. עבור חלק מההכנסה שעד חצי השכר הממוצע במשק יש להפקיד 4.45% מההכנסה ועבור יתרת ההכנסה ועד גובה השכר הממוצע במשק יש להפקיד 12.55%. עבור החלק של ההכנסה שמעל השכר הממוצע במשק אין חובה להפקיד לביטוח פנסיוני.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מי צריכים לבצע הפקדה עצמאית לקרן פנסיה?

    בינואר 2017 נכנס לתוקף חוק שקבע שעצמאים חייבים להפקיד כספים לאחד משלושת סוגי החיסכון הפנסיוני: קרן פנסיה, קופת גמל לחיסכון או פוליסת קצבאות לעצמאים. מי שטרם הצטרף לקרן פנסיה, יוכל להצטרף לקרן ולהפקיד חד פעמית לשנת המס החולפת או לקבוע הוראת קבע להפקדות שוטפות קדימה. למי שכבר נמצא בקרן פנסיה, הייתה מותרת הפקדה חד פעמית לשנת המס החולפת.

    על מי חלה חובת הפקדה עצמאית לקרן פנסיה?

    חובת ההפקדה הייתה חובה על כל עצמאים, למעט חריגים רק למי שטרם מלאו לו 21 או שהגיע לגיל פרישה מוקדמת (60), מי שהיה עצמאי פחות מחצי שנה, ואלו שנולדו לפני 31 בדצמבר 1961. ללא קשר להכנסה, החוק חל על כל העצמאים. גם מי שלא חייב על פי חוק להפקיד עדיין יוכל לזכות בהטבות מס בהפקדה לקרן הפנסיה.

    מה קורה אם עצמאים לא מפקידים לקרן פנסיה?

    קנס בסך 500 ש"ח יוטל על ידי המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות של רשות האכיפה והגבייה על כל עצמאי שלא יפקיד לקופת הגמל את הסכומים הקבועים בחוק לשנת המס הרלוונטית. החיסכון שנצבר בקרן יועד לשימוש כקצבה עם הגיעם לגיל פרישה, כאשר חלקו מעניק כיסוי ביטוחי למקרה מוות או אובדן כושר עבודה. חלק מהחיסכון יוכל לשמש גם תחליף לדמי אבטלה, בכפוף לתנאים המפורטים בחוק.

    מהן אפשרויות של הפקדה עצמאית לקרן פנסיה?

    קרן הפנסיה מציעה אפשרויות בחירה למפקידים. הם יכולים להפקיד יותר מהתעריפים שנקבעו בחוק כדי למקסם את הטבות המס הגלומות, או לבחור בין מסלול ביטוח או השקעה במסגרת קרן הפנסיה.

    מהם סכומי ההפקדה לפנסיה בהם מחויבים עצמאים?

    החל משנת 2023 נקבעו סכומי הפקדה מינימליים ביחס להכנסה. לדוגמא, עבור הכנסה חודשית של עד 5,935 ש"ח, נדרש שיעור הפקדה מינימלי של 4.45% מההכנסה. להכנסות חודשיות גבוהות יותר של 5,935-11,870 יש להפקיד 4.45% על חלק השכר שעד 5,935 ו-12.55% על חלק השכר שבין 5,935 ועד 11,870 ש"ח. מהכנסה של 11,870 ש"ח ומעלה הסכום המינימאלי להפקדה הוא 1,008.8 ש"ח. 

    איך מצטרפים לקרן פנסיה לעצמאים?

    הצטרפות לתכנית פנסיה מחייבת פנייה לגוף פנסיוני (קרנות פנסיה, חברות ביטוח או קופות גמל) לפתיחת חשבון חיסכון, בחירת סוג ביטוח פנסיוני ומסלול החיסכון להשקעות בקרנות ומילוי טפסים עם פרטים אישיים והרשאה לניכוי מחשבון בנק. המבוטח עשוי להידרש גם לספק מידע ומסמכים רפואיים.

    מתי עצמאים יכולים להפקיד לקרן פנסיה?

    ניתן לבצע הפקדות בכל עת במהלך השנה, עם אפשרות להפקדות מרובות או חד פעמיות. הפקדות היו צריכות להתבצע עד סוף שנת המס. הפרת חובת הפקדת כספים לביטוח פנסיוני כרוכה בקנסות, החל משנת המס 2018. הקנסות הוטלו על בעלי הכנסה שנתית העולה על 66,861 שקל (נכון לשנת 2023) שלא הפקידו לביטוח הפנסיוני את הסכומים והתעריפים הקבועים בחוק. 

    מהן הטבות המס להפקדות עצמאיות לקרן פנסיה?

    הכספים שהופקדו העניקו הטבות מס משמעותיות. עצמאי יכול היה להפקיד מקסימום 16.5% מהכנסתו עד לתקרה חוקית ולקבל הטבות מס עבור אותה שנה. הפקדת סכומים נוספים, מעבר לאלו הקבועים בחוק, אפשרה חיסכון פנסיוני מוגדל והטבות מס נוספות.

    שאלות ותשובות נפוצות

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מה הסכום שצריך להפקיד לפנסיה עצמאי שהוא גם שכיר?

    צפה בתשובה

    עצמאים שעבדו גם כשכירים נדרשו להפריש לביטוח הפנסיוני שלהם רק אם הסכום שהופרש מעבודתם (ההפקדות המשולבות של המעביד והעובד) לא היה מהסכום שחוייבו להפריש כעצמאי.

    מי פטור מהדרישה להפקיד כספים לקרן פנסיה?

    צפה בתשובה

    עצמאים שטרם מלאו להם 21 שנים או הגיעו לגיל פרישה מוקדמת (60), מי שעובד עצמאי פחות מחצי שנה ומי שנולד לפני 31.12.1961.

    אילו עונשים מוטלים על אי עמידה בחוק לגבי הפקדות לקרן פנסיה?

    צפה בתשובה

    החל מדצמבר 2019, מוטל קנס בסך 500 ש"ח על כל עצמאי שלא הפקיד לקופת הגמל לחיסכון פנסיוני את הסכומים הנדרשים על פי חוק לשנת המס הרלוונטית.


    Share on whatsapp


    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות