פיצויים לפנסיה

שגיא שרון 10 באוגוסט 2023
Share on whatsapp

ביטוח פנסיוני לעובדים שכירים משלב בתוכו אלמנט ייחודי המכונה פיצויי פיצויים. כספים שהמעסיק מפנה לחיסכון הפנסיוני של העובד המנוהל על ידי גוף פנסיוני. פעולת משיכת כספי הפיצויים מהביטוח הפנסיוני מקטין משמעותית את קצבת הפנסיה החודשית שיקבל עובד לאחר פרישה, ועלולה לקצץ אותה ביותר משליש.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    משיכת פיצויים לפנסיה

    פעולת משיכת כספי הפיצויים מהביטוח הפנסיוני מקטין משמעותית את קצבת הפנסיה החודשית שיקבל עובד לאחר פרישה, ועלולה לקצץ אותה ביותר משליש. זה עשוי גם להפחית את סכום הטבות המס שעובד יכול לתבוע עם פרישה. בנוסף, ניתן לגבות מס הכנסה על כספי הפיצויים שנמשכו, באופן מלא או חלקי. רצוי להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס/יועץ פרישה לייעוץ מותאם אישית.

    פיצויי פיטורים או התפטרות

    בנסיבות שבהן עובד פוטר או מתפטר, המזכה בפיצויי פיטורים, והמעסיק הקצה חלק מהפיצויים לביטוח הפנסיוני, ולא מלוא פיצויי הפיטורים, על המעסיק לפצות את העובד על שיעור הפיצויים שלא נקבע. מלבד ביטוח פנסיוני.

    תוספת על פיצויי פרישה לפנסיה

    במקרים אחרים, מעסיק רשאי להחליט להקצות את מלוא פיצויי הפיטורים, המהווים 8.33% מהשכר, לחיסכון הפנסיוני של העובד כמרכיב פיצוי. זה מכונה "תוספת פיצויים". משמעות הדבר היא שהמעסיק משלים את הסכומים הנדרשים להפריש כמרכיב פיצויים על פי צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף. במקרה כזה, כל הכספים שהופרשו יהיו בבעלות העובד, ללא קשר אם העובד מתפטר או פוטר. במקרה של פיטורים, המעסיק פטור מתשלום פיצויי פיטורים.

    פיצויים פרישה לפנסיה בעת התפטרות

    במקרה של התפטרות עובד, הכספים שנצברו ברכיב הפיצויים נשמרים לרוב על ידי העובד, למעט מצבים חריגים בודדים כגון גניבה, אלימות, מעילה וכדומה, בהם רשאי בית המשפט לשלול את זכויות העובד בפיצויים. בתרחיש כזה, עובד יכול לבחור למשוך את הכספים, אם המעסיק יסכים, או לתת לו להישאר בחיסכון הפנסיוני.

    האם אפשר לעקל כספי פיצויים בקרן הפנסיה?

    הכספים המיועדים לביטוח פנסיוני, לרבות מרכיב הפיצויים, חסינים מפני עיקול כל עוד הם חלק מהקרן ולא נמשכו. עם זאת, אם עובד מחליט למשוך כספים שנצברו ברכיב הפיצויים, ניתן לעקל אותם. במידה ועובד בחר להשאיר את הכספים בקופה להגדלת הקצבה החודשית לקצבה, ניתן לעקל חלק מהקצבה לפנסיה, בתנאי שנותר סכום מינימלי מדי חודש כחוק.

    מתי קיימת זכאות למשיכת כספי הפיצויים?

    כדי להיות זכאי למשוך את הכספים, על עובד לעמוד בתנאים הבאים: כספי פיצויי הפיטורים הופקדו באופן שוטף לקופת גמל או לביטוח הפנסיוני; העובד פוטר, התפטר או הפסיק לעבוד אצל אותו מעסיק; והמעסיק הסכים למשיכת הכספים על ידי העובד או לא העביר את תפקידו לחברה המנהלת את קופת הגמל או הביטוח הפנסיוני תוך ארבעה חודשים ממועד סיום העסקתו או עד למועד בקשת משיכת הקרן של העובד.

    כמו כן, על המעביד למסור מכתב הממוען לחברה המנהלת את קופת הגמל או הביטוח הפנסיוני, המציין האם יש להעביר את כספי הפיצויים המופקדים לטובת העובד, או שיבקשו בחזרה אם העסקה הופסקה בתנאים שלא. לא מזכה את העובד בפיצויים. במידה והמעסיק לא ימסור מכתב זה במועד, ניתן לפנות להליך משפטי בבית הדין לעבודה. אם המעסיק לא שלח הודעה כלשהי לחברה המנהלת את קופת הגמל או הביטוח הפנסיוני בתוך ארבעה חודשים מיום סיום העסקה, החל מיולי 2018, העובד יוכל למשוך את כספי הפיצויים גם ללא רשות מפורשת מהמעסיק. 

    החל משנת 2016, מעסיקים נדרשו לדווח דיגיטלית לחברה המנהלת את קופת הגמל או הביטוח הפנסיוני על הפסקת התשלומים לעובד שהעסקתו הסתיימה וכן על סיבת הפסקת העבודה. כמו כן, עליהם להודיע לקופת הגמל או לחברה לניהול ביטוח פנסיוני על מצב כספי הפיצויים שנצברו בקופה. 

    משיכת כספי פיצויים ללא פנייה לרשות המיסים

    במקרים מסוימים ניתן למשוך כספי פיצויי פיטורים מקופת גמל או מהביטוח הפנסיוני ללא פנייה לרשות המיסים אם מתקיימים שלושת התנאים הבאים:

    • העובד מילא את טופס 161א במלואו.
    • העובד הצהיר בטופס כי לא היו לו תרומות נוספות ממעסיקים אחרים במהלך עבודתו אצל המעסיק.

    בנוסף, צריכים להתקיים אחד או יותר מהתנאים הבאים:

    • על פי חישובי המעביד, סכום כל פיצויי הפיטורים ותגמולי פרישה שיקבל העובד, מכל המשלמים, אינו עולה על הסכום המקסימלי שבגינו ניתן לקבל פטור ממס הכנסה.
    • פיצויי הפיטורים משולמים על ידי המעסיק או על ידי משלם אחר מלבדו.
    • מלבד המעסיק, רק מעסיק אחד משלם פיצויים בסכום הפטור ממס הכנסה, וכל שאר המשלמים מנכים מס בשיעור המרבי (מדרגת המס הגבוהה ביותר).
    • מלבד המעסיק, רק מעסיק אחד אחר משלם פיצויים בסכום הפטור ממס הכנסה, וכל שאר המשלמים הינם קרנות קצבה (לרבות קרנות פנסיה), והעובד בחר רצף קצבה על מלוא הסכומים שנצברו לרשותו. 

    מה זה רצף פיצויים?

    בנסיבות שבהן הופקדו כספי פיצויי פיטורים ברציפות לביטוח הפנסיוני או לקופת גמל אחרת, לעובדים הזכות לקבל אותם ישירות מהקופה, בהתאם לתנאים ולמועדים הקבועים בחוק או בצווי ההרחבה הרלוונטיים. לעובדים יש את הגמישות לשמור את הכספים בקרן או למשוך חלק מהם. עם זאת, משיכת חלק מהפיצויים ללא מס וייעוד הכספים הנותרים לסדרת פיצויים אינה מותרת, למעט חריגים בודדים.

    להחלטה זו למשוך או להשאיר את הכספים תהיה השלכה על מס ההכנסה שנוכה מכספי הפיצויים, על גובה הקצבה החודשית לפנסיה שמקבל העובד ומס הכנסה שינוכה מהקצבה. אם עובד זכאי לפיצויי פיטורים, אך רק חלק מהפיצויים הופקדו לקופת הגמל, הם יכולים לקבל פיצויים מהמעסיק.

    מגבלות על שחרור כספי פיצויי פיטורים לאחר סיום העסקה

    קיימות הגבלות מסוימות על שחרור הכספים לאחר סיום העסקתו של העובד. ככלל, כאשר כספי הפיצויים הופקדו לביטוח הפנסיוני בהתאם להוראות צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק, תשלומי המעסיק עבור רכיב פיצויי הפיטורים אינם ניתנים להחזר.

    עם זאת, לפי סעיף 8 לצו ההרחבה, המעסיק יוכל לקבלם בחזרה מהחברה המנהלת את הביטוח הפנסיוני אם העובד משך ממנה כספים לפני שזכאים לו או לשאיריו לקבל כספים, כלומר אם הוא משך אותם בכל אחד מהמקרים הבאים: מוות, נכות או פרישה מגיל 60 ומעלה. 

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מהי קבלת פטור על מענקי פרישה ופיצויים?

    צפה בתשובה

    מענק פרישה פטור ממס הכנסה אם לא משלמים לעובד פיצויי פיטורים והוא לא מקבל סכומים אחרים עקב סיום עבודתו. תקרת קבלת פטור על מענקי פרישה ופיצויים היא מספר שנות העבודה כפול 13,310 ש"ח, נכון לשנת 2023.

    אילו חובות יש למעסיקים כלפי החברה המנהלת את קופת הגמל או הביטוח הפנסיוני לאחר פיטורי עובד?

    צפה בתשובה

    המעסיקים מחויבים לדווח לחברה באינטרנט על הפסקת התשלומים לעובד שהעסקתו הסתיימה ועל סיבת הפסקת העבודה. כמו כן עליהם להודיע על מצב כספי הפיצויים שנצברו בקופה.

    כיצד יכול עובד למשוך כספים מקופת הפנסיה או הגמל שלו?

    צפה בתשובה

    להגיש בקשה באתר רשות המיסים או לפנות לפקיד השומה הקרוב לאזור מגוריו עם מילוי הטפסים המתאימים.

    כיצד יכול עובד להבטיח את יכולתו למשוך את כספי הפיצויים שלו במזומן לאחר סיום עבודתו?

    צפה בתשובה

    באמצעות ציון בהסכם העבודה כי לאחר סיום העסקתו הוא יהיה זכאי למשוך את הכספים. לחילופין, ניתן להשיג זאת גם בקבלת מכתב מהמעסיק המציין במפורש כי המעסיק משחרר את הכספים לטובת העובד ואינו מתנגד למשיכתם.


    Share on whatsapp

    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות