סעיף 14 לפקודת מס הכנסה: פיצויים לפנסיה

שגיא שרון 16 באוקטובר 2023
Share on whatsapp

שנת 2008 נכנס לתוקפו סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים שהסדיר את תשלום הפיצויים לקרן הפנסיה ואפשר משיכת פיצויים גם לעובדים אשר התפטרו מרצונם.סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין קובע כי מעסיקים יכולים להעביר כספים לקרנות שונות כמו קרנות פיצויים, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים כתחליף לפיצויי פיטורים ישירים שהם היו חייבים אחרת. העברות כאלה יכולות להחליף את הצורך של מעסיקים לשלם בחזרה עבור כל תוספות שכר שהתרחשו במהלך כהונת העבודה, אך הדבר מותנה בהסכם קיבוצי או בהנחיה רשמית של משרד העבודה.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    ממתי חל סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים?

    בשנת 2008, חל שינוי מהותי באופן שבו סעיף 14 פועל. לפני שנה זו ניתן היה ליישם את התנאים הספציפיים בסעיף 14 ביחסי עובד מעביד רק אם זה היה חלק מהסכם קיבוצי ששני הצדדים היו תחתיו או אם שר העבודה אישר זאת במפורש. משנת 2008 ואילך, מעסיקים חויבו לשריין חלק מפיצויי הפיטורים של עובדם לביטוח פנסיוני, וסעיף 14 החל אוטומטית על הפרשות אלו.

    מהו הסכום שאותו ניתן להפריש במסגרת סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין?

    חשוב לשים לב לסכום שנקבע. המעסיק מחויב להפריש את מלוא סכום הפיצויים המחושב ל-8.33% מדי חודש. במידה ומעסיק יחסוך פחות מסכום זה, בתום תקופת ההעסקה, עליו לפצות את העובד במלוא פיצויי הפיטורים בהתחשב בכך שהעובד זכאי לקבלם. יתרה מכך, עובדים זוכים בזכות, לפי סעיף 14, לכספים שנצברו בקרן הפיצויים גם אם הם מתפטרים מעצמם, למעט חריגים בודדים בגין התנהגות בלתי הולמת קיצונית או אם לא שירתו שנה שלמה. אבל, יש הנחיות ספציפיות לגבי מתי אפשר לגשת לכספים האלה.

    משנת 2014 נעשה שינוי נוסף. המעסיקים חויבו לשריין 6% משכר העובד עבור מרכיב הפיצויים בקופת הגמל או בקרן הפנסיה. שוב הוחלו תנאי סעיף 14 ישירות. מעבר לכך, אם מעסיק שומר תוספת של 2.33%, בסכום של 8.33% משכר העובד לפיצויים, יוכל להודיע רשמית, בהודעה לעובד, כי על רכיב פיצויים נוסף זה חלים תנאי סעיף 14.

    למה צריך את סעיף 14 לחוק פיצויי הפיטורים?

    בשנת 2008 נכנס לתוקף החוק שקובע הפרשות לביטוח פנסיוני חובה. במסגרת חדשה זו אומצו הנחיות סעיף 14 לגבי הסכומים שעל המעסיקים להפריש לפיצויים. זה מתורגם ל-6% מהשכר משנת 2014. במידה ומעסיק ירצה להעביר במלואו את 8.33% משכרו של העובד לביטוח פנסיוני, יש לו אפשרות להפעיל את הוראות סעיף 14 על כל סכום הפיצויים על ידי שליחת הודעה בכתב לקרן המתאימה ולעובד. פעולה זו תפטור את העובד מכל התחייבויות עתידיות לפיצויים.

    עם זאת, במידה ועובד יהיה זכאי לפיצויים, המעסיקים יצטרכו להשלים את ההפרש בין 8.33% לאחוז החוסך מדי שנה, אשר יתבסס על השכר האחרון שנרשם של העובד. זוהי גם אחריותו של המעסיק להבטיח שהכספים הללו ישוחררו כראוי. עיכובים יכולים להביא להלנת הפיצויים האמורים.

    האם כדאי לעובדים ליישם את סעיף 14 לחוק פיצויי הפיטורים?

    משרד האוצר מנסה למנוע מהעובדים להוציא את הפיצויים שלהם מהביטוח הפנסיוני. ההשלכות של לעשות זאת יכולות להיות די משמעותיות. משיכה מקרן זו בטרם עת יכולה להפחית באופן דרסטי את הפנסיה החודשית שמקבל אדם לאחר פרישה, לפעמים ביותר משליש. מהלך זה יכול להשפיע גם על הטבות המס שניתן לצפות להם עם הפרישה ואף עלול לגרום למס הכנסה על הסכום שנמשך. לכן, זה נבון עבור אנשים להתייעץ עם איש מקצוע, כגון רואה חשבון או יועץ פרישה, כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי העתיד הפיננסי.

    המלצות לסעיף 14 וליישום חוק פיצויי פיטורים

    מעסיק שלא יעמוד בתקנות לעניין פיצויי פיטורים והפרשותיהם המתאימות עלולים לספוג קנסות. חיוני לוודא ששני הצדדים – המעסיק והעובד – מעודכנים היטב לגבי זכויותיהם וחובותיהם בכל הנוגע לכספי פיצויים ופיצויים. כמו כן, מומלץ לבדוק באופן שוטף את פרטי קופות הגמל ופרטי הביטוח הפנסיוני כדי למנוע פערים ולוודא שהסכומים הנכונים מופרשים. זה יחסוך סיבוכים פוטנציאליים ומחלוקות בעתיד.

    מה אחוז התשלום לרכיב הפיצויים לפי סעיף 14?

    סעיף 14 לפקודת מס הכנסה מחייב את המעסיק לשלם מינימום 6% משכר העובד לרכיב הפיצויים של הביטוח הפנסיוני של העובד. זכותו של המעסיק לשלם 6% מהשכר הממוצע במשק (נתון המחושב ב1 לינואר של כל שנה ע"י ביטוח לאומי) גם אם הממוצע נמוך משכר העובד בפועל. אם המעסיק בוחר להפריש 8.33% לרכיב הפיצויים, לא ידרש לשלם פיצויי פיטורים כלל לאחר תום תקופת ההעסקה, אחרת יאלץ להשלים את הפיצויים במידה והעובד יפוטר או יפרוש לגמלאות.

    למה מומלץ שלא למשוך פיצויי פיטורים?

    רכיב הפיצויים מהווה 35% מהצבירה כולה לפנסיה ומשיכת פיצויים לפנסיה פחות מ 32 שנה לפני היציאה לפנסיה מורידה את הסכום אותו ניתן למשוך באמצעות תיקון 190. משיכת כל רכיב הפיצויים עלולה לגרור חיוב במס הכנסה ומחיקה של 40% מהחיסכון הפנסיוני בעת היציאה לגמלאות (40% מאחר וגם ה35% צוברים תשואה מסויימת עם השנים). אם אין ברירה ואתם חייבים את הכסף מומלץ לחפש אלטרנטיבות כלכליות או לפחות למשוך מעט מרכיב הפיצויים ולא את כל הסכום (ניתן למשוך בהדרגה).

    מה קורה לפיצויי הפיטורים כאשר משאירים אותם בחיסכון הפנסיוני?

    התשובה הקלה היא: מחכים שתצאו לגמלאות ובינתיים צוברים תשואה, אך לא לשם התשובות הקלות נתכנסנו. בסיום העסקה אתם יכולים לבחור אם לייעד את הכספים לקצבה שתקבלו בפנסיה או לבחור ברצף קצבה ז"א שקצבת הפרישה תתווסף לקצבה שתשולם מהמעסיק הבא. בעת סיום התעסוקה הבאה תוכלו למשוך את הכספים עד לגובה התקרה הפטורה ממס, הסכום שיעבור את התקרה יחוייב במס.

    למי ניתן לפנות במקרה שהמעסיק אינו מפריש פיצויי פרישה לפנסיה?

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מתי המעסיק חייב להפריש פיצויים לפנסיה?

    צפה בתשובה

    משנת 2008 כל מעסיק מחויב לפי סעיף 14 לפקודת מס הכנסה להפקיד לפחות 6% מהשכר לרכיב הפיצויים בחיסכון הפנסיוני ויכול להפריש עד 8.33% פיצויים ואז להימנע לחלוטין מתשלום פיצויים בתום תקופת ההעסקה.

    האם יש תקרה לסכום המשיכה שניתן לקחת מרכיב הפיצויים?

    צפה בתשובה

    כן. יש תקרה לסכום שניתן למשוך פטור ממס הכנסה. התקרה מחושבת כעוד משכורת לכל שנת עבודה לשכר חודשי הנמוך מ-12,640 ש"ח (גובה המשכורת לפני הכפלה במספר שנות העבודה). היתרה שתעבור את התקרה תחויב במס אלא אם מדובר על משכורות נמוכות מהתקרה שעבורן הוגשה בקשה להגדלת התקרה למשכורת חודשית כפול 1.5 כפול מספר שנות העבודה באותו מקום.

    מה זה רצף פיצויים?

    צפה בתשובה

    כן. אם בסיום התעסוקה בוחרים ברצף פיצויים, סכום פיצויי הפיטורים יתווסף להפקדות של המעסיק הבא ובסיום התעסוקה תוכלו למשוך את חלקם או כולם לפי בחירתכם.

    האם מעסיק יכול לקבל בחזרה את כספי הפיצויים מהביטוח הפנסיוני אם העובד מתפטר?

    צפה בתשובה

    באופן כללי, לא. עם זאת, ישנם חריגים כגון אם עובד מחליט למשוך את הכספים לפני פרישה או אם בית משפט שולל את זכותו של העובד לכספים עקב סיבות כמו גניבה או אלימות.

    כמה זמן על מעסיק לתבוע את כספי הפיצויים מקופת גמל או פנסיה לאחר סיום העבודה?

    צפה בתשובה

    על המעסיק לפנות לקופה הרלוונטית תוך 4 חודשים מתום העסקתו. אי ביצוע זה עלול לאפשר לעובד למשוך את הכספים, ולהקשות על המעסיק לתבוע אותם בחזרה.


    Share on whatsapp

    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות