הודעה על פרישה לפנסיה – חוק הודעה המוקדמת

שגיא שרון 6 באוגוסט 2023
Share on whatsapp

עובדים שהגיעו לגיל פרישה יכולים למלא טופס 161 א' ולמסור אותו למעסיק בתור הודעה על פרישה לפנסיה. עם זאת, עוד לפני הפרישה עליהם לפנות אל החברה שמנהלת את הביטוח הפנסיוני לצורך הסדרת תשלום הקצבה. לפי חוק הודעה מוקדמת המעסיק מחויב לתת לעובד הודעה בכתב לפני פיטורים. במידה ועובד עובד במקום בין שנתיים לשלוש שנים, תקופת ההודעה מראש תהיה 21 ימים מראש ויום נוסף לכל חודשיים עבודה בשנה הזו. במידה והוא עובד במקום 3 שנים ומעלה, תקופת ההודעה מראש תהיה חודש ימים.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מתי מותר לתת הודעה על פרישה לפנסיה?

    החוק קובע כי עובדים זכאים לפרוש בהגיעם לגיל הפרישה, המוגדר כ-62-65 לנשים בהתאם לתאריך הלידה ו-67 לגברים. מלבד מכתב פרישה לפנסיה וטופס 161 א' חתום על ידי המעסיק, יש להציג טפסים נוספים ומסמכים בהתאם למצב האישי.

    מהו חוק ההודעה המוקדמת?

    חוק ההודעה המוקדמת בדבר פיטורים נועד להגן על זכויות העובדים בעת עזיבת מקום עבודה. על פי חוק זה, מעסיק מחויב לתת הודעה בכתב לפני פיטורים, בהודעה בלתי חוזרת אלא אם כן הסכמת העובד לכך. אי מתן הודעה מחייבת את המעסיק לפצות את העובד על מלוא תקופת ההודעה המוקדמת. כפיית העובדים לנצל את ימי החופשה שלהם במהלך תקופת ההודעה המוקדמת נחשבת לא חוקית.

    מה משך תקופת ההודעה המוקדמת על התפטרות לפי החוק?

    תקופת ההודעה המוקדמת נקבעת לפי ותק בעבודה וסוג השכר – עובד במשכורת חודשית לעומת עובד בשכר שעתי או יומי. בוותק של עד שנה, עובד במשכורת חודשית שנמצאת במקום העבודה 1-6 חודשים יצטרך לתת הודעה של 1 יום בגין כל חודש עבודה וכך גם עובד בשכר שעתי או יומי. לשם השוואה, עבור חודשים 7-12 תקופת ההודעה לעובד במשכורת חודשית תהיה 2.5 ימים בגין כל חודש עבודה לעומת 1 יום בגין חודש עבודה של עובד בשכר שעתי או יומי. 

    אם הוותק בעבודה הוא של שנה ומעלה, עובד במשכורת חודשית יצטרך לתת הודעה מוקדמת חודש ימים מראש. מנגד, עובד בשכר שעתי או יומי שנמצא במקום העבודה במשך שנה יצטרך לתת הודעה מוקדמת על התפטרות במשך 14 ימים מראש. אם הוא עובד באותו מקום בין שנה לשנתיים הוא יצטרך להודיע 14 ימים מראש פלוס יום נוסף לכל חודשיים עבודה בשנה הזו ואם הוא עובד במקום העבודה שנתיים הוא יצטרך להודיע על התפטרות 21 ימים מראש. במידה והוא עובד במקום בין שנתיים לשלוש שנים, תקופת ההודעה מראש תהיה 21 ימים מראש ויום נוסף לכל חודשיים עבודה בשנה הזו. במידה והוא עובד במקום 3 שנים ומעלה, תקופת ההודעה מראש תהיה חודש ימים.

    מה המטרה של הודעה על פרישה לפנסיה?

    הודעה מוקדמת נועדה לספק גם לעובדים וגם למסיקים רשת ביטחון מסוימת. לעומת זאת, הודעה על פרישה לפנסיה משרתת בעיקר את העובדים: היא מאפשרת להם להיערך ליציאה משוק העבודה ומפנה זמן לפנייה אל החברה שמנהלת את הביטוח הפנסיוני לצורך הסדרת תשלום הקצבה. 

    האם תקופת ההודעה המוקדמת היא קבועה?

    החקיקה הנוגעת להודעות על פיטורין מוקדמות במהלך פיטורים או התפטרות משרטטת את הליכי התקשרות על פיטורין, יחד עם הגדרת משך ההודעה על סמך כהונת העובד. זכויות היסוד המוענקות לעובד בחוק זה אינן ניתנות לצמצום אך ניתן להגדיל אותן באמצעות הסכמים קיבוציים או חוזים אישיים.

    איך מותר לפטר עובד?

    בהקשר של החלטת מעסיק לפטר עובד, עומדות שתי אפשרויות עיקריות. הראשון כרוך במתן הודעה מוקדמת על סיום לעובד, ובכך מסמן את פירוק היחסים המקצועיים המתקרבים לאחר תקופת ההודעה המוקדמת. החלופה כרוכה בסיום מיידי של חוזה העבודה, המחייב את המעסיק לפצות כספית את העובד על היעדר הודעה מוקדמת. כל פיצוי נוסף, מעבר לתקופה הקבועה בחוק הנובע מהסכמים קיבוציים או פרטניים, נתפס כפיצויי פיטורים משלימים או תוספת פרישה, ולפיכך פטור מתשלומי דמי ביטוח.

    למעסיק הזכות, בתקופת ההודעה המוקדמת שלפני פיטורים, לוותר על נוכחותו או תרומתו בפועל של העובד, ובלבד שהעובד יפוצה בסכום השווה לשכר הסטנדרטי שלו במשך אותו פרק זמן. זה חל ללא קשר אם העובד פוטר או התפטר. פיצוי שווה ערך זה מבטיח שלא ייגרם לעובד הפסד כספי בתקופה בה נוכחותם נחשבה מיותרת על ידי המעסיק.

    מה זה הודעה מוקדמת?

    תקופת ההודעה המוקדמת נחשבת כמשך תפעולי, למעט מקרים בהם העובד נאלץ לנצל ימי חופשה צבורים. סעיף 5(א)(7) לחוק החופשה השנתית, התשי"א-1951, מצהיר כי ימי ההודעה המוקדמת לפיטורים לא ייחשבו כימי חופשה אלא אם הם חורגים ממגבלה שנקבעה. עם זאת, ייתכנו חריגים שבהם ימי ההודעה המוקדמת נספרים באופן חלקי או מלא כימי חופשה, במיוחד כאשר העובד בוחר מרצונו לנצל את ימי החופשה שלו. ככלל, המעסיק אינו יכול לאכוף באופן חד צדדי את ניצול ימי החופשה בתקופת ההודעה המוקדמת, ובכך להבטיח כי ימי ההודעה המוקדמת לא יקוצצו מימי החופשה שנצברו.

    מבחינת פיצוי בגין היעדר הודעה מוקדמת, החוק מזכה את העובדים בהודעה מוקדמת בכתב ממעסיקם טרם פיטורים. כך גם לגבי מעסיקים, הזכאים לקבל הודעה בכתב מעובדיהם במקרה של התפטרות. משך הזמן המינימלי של תקופת הודעה מוקדמת זו מוכתב על ידי כהונת העובד. נקודה מכרעת נוספת שיש לשים לב אליה היא שעל פי חוק, הודעות על פיטורים או התפטרות חייבות להינתן בכתב, תוך ציון ברור של מועד ההודעה ותאריך כניסתן לתוקף.

    האם מעסיק יכול לוותר על שירותי העובד בתקופת ההודעה המוקדמת?

    מעסיק רשאי לוותר על עבודתו בפועל של העובד בתקופת ההודעה המוקדמת, אך רק בתנאי תשלום פיצוי השווה לשכר הרגיל של העובד למשך תקופת הוויתור. זה חל הן על פיטורים והן על התפטרות. באשר להשלכות מס, הודעה מוקדמת שניתנה מעשית נחשבת כשכר עבודה רגיל המחייב ניכוי מס בשיעור המס השולי של העובד. מנגד, הפיצוי בגין אי מתן הודעה נתפס כחלק ממענקי פרישה. מכאן שרק החלק העולה על תקרת הפטור לפיצויי פיטורים ותגמולי פרישה חייב בניכוי מס בשיעור המס השולי של העובד.

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating


    Share on whatsapp
    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות