איסור פיטורים בגיל פרישה של הורים ובני זוג שכולים של חללי צה"ל

שגיא שרון 3 במרץ 2024
Share on whatsapp

החוק בישראל אוסר לפטר הורים ועובדים ששכלו את ילדיהם או את בני הזוג שלהם עקב שירות צבאי, החל מ-5 שנים מיום הגיעם לגיל הפרישה, אלא אם נקבע חוסר כשירות לעבודה אחרי גיל הפרישה על ידי ועדת תעסוקה. עם זאת, ההגנה תקפה רק למי שעבדו אצל המעסיק לפחות חצי שנה לפני הגיעם לגיל פרישה. בנוסף, אימהות שכולות שעומדות בתנאי הזכאות יכולות להמשיך בעבודתן עד גיל 71 בלי שהמעסיק יחייבן לפרוש בנימוקי גיל

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מהו איסור פיטורים בגיל פרישה של הורים ובני זוג שכולים של חללי צה"ל?

    בישראל קיימות הגנות ספציפיות לעובדים שהם הורים ובני זוג שכולים לחללי צה"ל, תוך שמירה על מצבם התעסוקתי לקראת גיל הפרישה. מסגרת זו מבטיחה שמי שאיבדו ילד או בן זוג עקב שירות צבאי לא יפוטרו שלא בצדק בהיותם לקראת פרישה, מתוך הכרה בתרומתם ובקורבנותיו הייחודיים.

    גיל פרישה והגנה מפני פיטורים להורים שכולים

    עובדות, אלמנות, אלמנות של יוצאי צה"ל והורים שילדם נפטר עקב שירות צבאי זכאיות לשיקולים מיוחדים באשר לגיל פרישתם ולהגנה מפני פיטורים. הגנות אלו נמשכות לחמש שנים מיום הגעתן לגיל פרישה, שנע בין 62 ל-65 לנשים ו-67 לגברים. עם זאת, הגנה זו מותנית בכך שהעובד לא ייחשב ככשיר להמשיך לעבוד על ידי ועדת תעסוקה לאחר שהגיע לגיל פרישה.

    אלו התנאים שבהם מתקיים האיסור לפטר בגיל פרישה והרים ובני זוג שכולים של חללי צה"ל:

    • זכאות: כדי לזכות בהגנות אלו, עובד חייב לעבוד אצל המעסיק שלו לפחות שישה חודשים לפני שהגיע לגיל הפרישה. יתר על כן, האדם צריך להיות מוכר ככזה שאיבד בן זוג או ילד לשירות צבאי.
    • הערכת ועדה: ועדת תעסוקה של משרד הביטחון בודקת האם עובד אינו כשיר להמשיך לעבוד לאחר גיל פרישה. החלטה זו מבוססת על גורמים כמו התנהגות במקום העבודה, הפסקה מרצון בעבודה או חוסר יכולת לבצע תפקידים עקב ליקויים פיזיים או נפשיים.
    • זכאות אוטומטית: עובדים העומדים בקריטריונים לזכאות זוכים להגנה זו באופן אוטומטי. מעסיקים שיפרו הוראות אלה צפויים לעונשים משפטיים, לרבות מאסר או קנסות.
    • סעד משפטי: הורים שכולים יכולים להגיש תביעות אזרחיות בבית הדין לעבודה או להגיש תלונות למינהל להסדרה ואכיפת חוקי העבודה אם הם סבורים שזכויותיהם הופרו.

    עובדים שהם הורים שכולים ופורשים לאחר הגיעו לגיל פרישה זכאים לקצבת פנסיה חודשית. מי שעובד מעבר לגיל פרישת חובה של 67 זכאי להפקדות לביטוח פנסיוני, פוטנציאלי זכאי לקצבת פרישה "מוקדמת" על בסיס מבחן הכנסה עד גיל 70, ולאחר מכן זכאי לקצבת זקנה ללא תלות בהכנסה שלהם. כמו כן, עובדים המתפטרים לאחר הגיעו לגיל פרישה זכאים לפיצויי פיטורים.

    שאלות ותשובות

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מהו גיל פרישה מורחב להורים ובני זוג שכולים של חללי צה"ל?

    צפה בתשובה

    גיל פרישת חובה להורה שאיבד ילד עקב שירות צבאי הוארך ל-71, המאפשר המשך העסקה ללא סיכון פרישת חובה.

    איזה זכויות והטבות יש להורים ובני זוג שכולים של חללי צה"ל?

    צפה בתשובה

    הורים שכולים עשויים לגשת לזכויות נוספות, כולל היעדרות ביום הזיכרון והנחות על מיסי רכוש ומסי רכישה.


    Share on whatsapp
    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות