פנסיה לעובד זר

שגיא שרון 31 ביולי 2023
Share on whatsapp

משנת 2008, עם חקיקת צו הרחבת ביטוח פנסיוני מקיף, עובדים זרים בישראל זכאים לתגמולי ביטוח פנסיוני הניתנים על ידי מעסיקיהם. מנדט זה מחייב מעסיקים לבצע הפרשות לביטוח פנסיוני לעובדים זרים, זהים לאלו שנעשו לעובדים ישראלים. ההוראות הספציפיות מקיימות את צו ההרחבה הכללי לביטוח פנסיוני, או צווי הרחבה והסכמים קיבוציים ספציפיים אחרים החלים על המעסיק. במידה ולא ניתן להפריש לקרן פנסיה של עובד זר, יש להפעיל את הלכת "הביצוע בקירוב" ועל המעסיק לשלם לעובד בסיום יחסי העבודה פיצוי בגובה ההפרשות שהיה עליו להעביר

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מה קורה אם המעסיק לא מעביר פנסיה לעובד זר?

    בנסיבות בהן לא ניתן להפקיד הפרשות לקרן פנסיה, מתחיל תהליך המכונה "הביצוע בקירוב". תהליך זה גורר כי בתום תקופת העסקתו של העובד, המעסיק מפצה את העובד בסכום השווה להפקדות שהיו אמורות להתבצע עבור הביטוח הפנסיוני ופיצויי הפיטורים של העובד. כדי להקל על נטל כלכלי משמעותי בתום תקופת העסקה, מעסיקים יכולים להפריש מדי חודש את חלקם בביטוח הפנסיוני ובפיצויי פיטורים לחשבונותיהם, כמו חשבון בנק ייעודי.

    מה חובת המעביד כלפי הפרשת פנסיה לעובדים זרים מחפשי מקלט?

    החל מ-1 במאי 2017, מעסיקים של עובדים כאלה מחויבים להפקיד סכום חודשי לחשבון מיוחד המנוהל על ידי רשות האוכלוסין וההגירה. הפקדה זו מחליפה כדין את חובת המעביד להפריש ביטוח פנסיוני. פסיקת בית המשפט העליון מיום 23.4.20 קבעה כי על מעסיקי מסתננים להפריש להפקדה החודשית 16% בלבד משכר העובד החל מהיום הראשון לעבודה. פסיקה זו ביטלה את ההוראה הקודמת שחייבה את המעסיקים להפריש לקרן ההפקדה תוספת של 20% משכר העובד. בדומה לעובדים זרים אחרים, הפקדות אלו משוחררות לעובד עם יציאתו הקבועה מישראל, בניכוי קנסות אם שהה העובד שלא כדין.

    מה ההבדל בין סוגים שונים של תחומים מבחינת פנסיה לעובד זר?

    במגזרים מסוימים, כמו בנייה, עבודה טכנולוגית ייחודית, סיעוד, מלונאות, תעשייה ומוסדות סיעוד, יש נוהל שונה לגבי פנסיה של עובדים זרים. על מעסיקים בענפים אלו להפקיד את הסכום הדרוש לביטוח הפנסיוני לחשבון הפקדה בניהול רשות האוכלוסין וההגירה.

    מה לגבי פנסיה לעובד זר שמוגדר כמבקש מקלט?

    למבקשי מקלט העובדים בישראל יש הסדר אחר. מעסיקיהם מחויבים להפקיד סכום חודשי השווה ל-16% משכרו של מבקש המקלט במקום ההפרשות הרגילות לביטוח פנסיוני.

    מה שיעור ההפרשה של מטפלת זרה?

    ביצוע זכויות ביטוח פנסיוני אלו הינו אוטומטי ברובו ובאחריות המעסיק. הם נדרשים להפריש מדי חודש כספים לביטוח פנסיוני על פי הצווים או ההסכמים הנוגעים בדבר. החל מינואר 2017, לפי צו ההרחבה הכללי לביטוח פנסיוני, שיעור ההפרשה הוא 18.5% משכר הברוטו של העובד. זה מתחלק בין המעסיק שמשלם 12.5% לעובד שמשלם 6%.

    מתי מפעילים את "הביצוע בקירוב" כדי להפקיד פנסיות לעובדים זרים?

    כלל "הביצוע בקירוב" חל כאשר הפקדות לקרן פנסיה אינן בר ביצוע. המעסיק מפצה את העובד בסכום שהיה צריך להפריש לביטוח הפנסיוני של העובד ולפיצויי פיטורים בתום תקופת העבודה. סכום זה שווה ל-12.5% משכר העובד. מעסיקים יכולים גם להימנע מהוצאות ניכרות בסוף התקופה על ידי הפרשת חלקם בביטוח הפנסיוני ופיצויי הפיטורים מדי חודש לחשבונותיהם. כספים אלו משוחררים לאחר מכן לעובד בתום העסקתו. במקרים כאלה, המעסיק אינו מחויב להפריש את חלקו של העובד ואינו יכול לנכות את חלקו של העובד ממשכורתו.

    מה קורה בתום תקופת ההעסקה של עובד זר?

    בתום תקופת ההעסקה עומדת לעובדים הזכות לתבוע כספים שהיו צריכים להיות מופקדים עבור הביטוח הפנסיוני שלהם. זה חל ללא קשר אם העובד פוטר או התפטר. אם העובד פוטר או התפטר בתנאים מזכים לפיצויי פיטורים מלאים, והמעסיק לא הפריש את מלוא רכיב הפיצויים (8.33% מהשכר) לביטוח פנסיוני, המעסיק נדרש לשלם את היתרה לעובד. אם הופרשו כפיצוי רק 6% מהשכר, זכאי העובד לפיצויי פיטורים של 2.33% מהשכר כפול מספר חודשי העסקתו אצל המעסיק.

    האם מעסיק יכול להפקיד כסף לחשבון העובד?

    הפקדה לחשבון המיועד מחליפה את חובת המעביד להפריש ביטוח פנסיוני על פי חוק או הסכם קיבוצי. עם זאת, אין בכך כדי לפטור את המעביד מתשלום זכויותיו הסוציאליות של העובד לתקופות שבהן לא בוצעה הפקדה, או על חלק הפיצויים שלא הופקד לקופת ההפקדה. מעסיקים מחויבים להפקיד לחשבון החל מחודש העסקתו הראשון של העובד הזר, ואסור עליהם לנכות את סכום ההפקדה ממשכורתו של העובד. הפיקדון משוחרר לעובד הזר בעת יציאתו מישראל לצמיתות, כאשר מהפיקדון ינוכו קנסות אם העובד שהה בישראל שלא כדין.

    שאלות ותשובות נפוצות

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    למי פונים אם המעסיק לא מעביר פנסיה לעובדים זרים?

    צפה בתשובה

    במידה ומעסיק פוגע בזכויות של עובד, ניתן להגיש תלונה לממונה על זכויות עובדים זרים בעבודה. סיוע זמין גם מארגונים המוקדשים לסיוע לעובדים זרים.

    איזה פנסיה משלמים לעובדים זרים שמועסקים בחברות סיעוד?

    צפה בתשובה

    הם מקבלים תנאי העסקה, לרבות פנסיה, הן מהמטופל והן מחברת הסיעוד, ביחס לחלקו היחסי של כל צד. חלקה של חברת הסיעוד תלוי בשיעורי הגמלה של החולה כפי שנקבע על ידי המוסד לביטוח לאומי.

    מתי אפשר למשוך את הכספים שהופקדו לפנסיה של עובד זר?

    צפה בתשובה

    הפקדות שביצע המעסיק לחשבון בניהול רשות האוכלוסין וההגירה, כנדרש בחוק, ניתנות לשחרור לעובד רק עם יציאתו מהארץ. אם העובד זכאי לפיצויי פיטורים, אך רק 6% מהשכר הופרשו כפיצוי, זכאי העובד לפיצויי פיטורים המחושבים כ-2.33% מהשכר כפול מספר חודשי העסקתו.

    איך המעסיק יכול לפצות עובד זר שלא קיבל פנסיה?

    צפה בתשובה

    אם מעסיק לא יפריש כספים לקופת גמל בתקופת ההעסקה, על פי פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, המעסיק מחויב לפצות את העובד בתום העסקתו. פיצוי זה שווה לסכום שהיה צריך להפריש.

    האם פיצויי פיטורים כלולים בפנסיה לעובד זר?

    צפה בתשובה

    אם עובד אינו זכאי לפיצויי פיטורים (אם התפטר בתנאים לא מזכים או פוטר לפני שסיים שנת עבודה שלמה), על המעסיק לפצות אותו בסכום השווה לתגמולי המעביד (6.5% מהשכר ברוטו נכון לינואר 2017) ולפיצויים מהשכר בשכר (204% מהשכר). במידה והעובד זכאי לפיצויי פיטורים, על המעסיק לשלם פיצויי פיטורים מלאים (8.33% מהשכר האחרון של העובד כפול מספר חודשי העבודה) בתוספת תגמולי המעסיק (6.5% החל מינואר 2017).


    Share on whatsapp