משיכת כספי פנסיה ללא סיום עבודה

שגיא שרון 16 באוקטובר 2023
Share on whatsapp

משיכת כספי רכיב התגמולים מהפנסיה שלא על דרך היוון בעת הפרישה מחויבת במס בשיעור 35% או בהתאם למס השולי, לפי הגבוה מביניהם. את רכיב הפיצויים ניתן למשוך בכל מקרה רק בסיום העבודה ובהצגת טופס 161 המאפשר לעשות זאת. אם רוצים למשוך כספים ללא סיום עבודה ובלי לשלם מס, ניתן לעשות זאת בחריגים הבאים: עם פטירת החוסך, על רקע מיעוט הכנסות, בנכות של מעל 75% או עבור הוצאות רפואיות.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    האם אפשר לבצע משיכת כספי פנסיה ללא סיום עבודה כלל?

    קרנות פנסיה תוכננו להבטיח את היציבות הפיננסית של אנשים לאחר פרישה. כאשר אדם מפקיד תרומה לקרן הפנסיה שלו, ניתן לסווג הפקדות אלו לשתי קטגוריות: קרנות תגמול וקרנות פיצויים. הן העובד והן המעסיק תורמים לקרנות אלו במטרה משותפת: לצבור סכום שעם סיום העסקה או בהגעה לגיל פרישה ניתן לתרגם לקצבה חודשית רגילה. קצבה זו מגדילה אז את קצבת הזקנה הניתנת על ידי הביטוח הלאומי, ומבטיחה שהגמלאים יוכלו לשמור על רמת חיים מכובדת. עם זאת, ניתן לבצע משיכת כספי פנסיה ללא סיום עבודה. 

    מתי אפשר לבצע משיכת כספי פנסיה ללא סיום עבודה?

    כספי התגמול מחולקים לכספים המופקדים על ידי העובד וכאלה המופקדים על ידי המעסיק. כדי שאדם יוכל לגשת לכספי הפיצויים מקרן הפנסיה שלו, עליו לא להיות עוד בעבודה פעילה וחייב להחזיק בטופס 161, המספק לו את ההרשאה הנדרשת. עם זאת, ניתן לגשת לכספי הפיצויים הגמישים יותר בכל נקודת זמן, גם אם אדם עדיין מועסק. המלכוד? מס כבד של 35% מוטל על הסכום שנמשך. ממשלת ישראל הנהיגה מס זה כדי למנוע משיכות מוקדמות ולהבטיח את אורך החיים של קרנות הפנסיה.

    השלכות המיסוי של משיכת פנסיה ללא התפטרות 

    רוב החיסכון בקרן פנסיה, כשני שליש, הוא בצורת קרנות תגמול. אם אדם מעוניין לנצל את הכספים הללו מבלי לסיים את עבודתו, חיוני להכיר את התנאים הספציפיים של תוכנית הפנסיה שלו. חשובה לא פחות היא הבנת השלכות המס של משיכה כזו והערכת החיסכון הפוטנציאלי שיכול להצטבר עד שיגיעו לגיל פרישה. במקרים מסוימים, אנשים יכולים להיעזר בשירותיהם של אנשי מקצוע כדי לנווט בנסיבות ספציפיות שעלולות לאפשר להם למשוך מקרנות הפנסיה שלהם ללא נטל המס הנלווה.

    משיכת פיצויים מקרן פנסיה לאחר העברתם לקופת גמל

    כדי לגשת לכספי התגמול הללו, תחילה יש להעבירם לקופת גמל, שכן משיכה ישירה מקרן הפנסיה אינה אפשרית. בעקבות זאת, על הפרט להגיש בקשה רשמית בצירוף אישור מעבידו לארגון המנהל את קרן הפנסיה שלו. עם זאת, אנשים צריכים לנהוג בזהירות. כל משיכה משפיעה על קופת הגמל, מה שמוביל להשלכות מס אפשריות. יתרה מכך, גישה לכספים לפני הפרישה יכולה להשפיע לרעה על הקצבה החודשית הסופית.

    האם אפשר למשוך כספי פנסיה בלי להתפטר ולפי איזה חריגים?

    כן. מצד אחד, קרן פנסיה בנויה להציע תשלום חודשי לאחר פרישה. מצד שני, קיימים חריגים המאפשרים משיכת סכום חד פעמי. בדרך כלל, רכיב התגמול מיועד לקצבה בעת הפרישה. משיכת כספיו כסכום חד פעמי עלולה לגרום למס של 35% או למס שולי של יחיד, הגבוה מביניהם. את מרכיב הפיצוי אפשר להפוך לקצבה גבוהה יותר, אך ניתן גם למשוך אותו בסכום חד פעמי בתנאים מסוימים.

    האם אפשר למשוך קרן פנסיה לפני הזמן או בעת פרישה מוקדמת?

    הרעיון מאחורי קרן פנסיה הוא להבטיח תשלומים חודשיים על בסיס "מקדם המרה", משתנה המושפע ממגדר, גיל פרישה ותוחלת חיים. עם זאת, אנשים יכולים לצפות לקבל את הפנסיה שלהם במשך כל חייהם, ללא קשר ל"גורם הפרישה". אלו השוקלים משיכה מוקדמת צריכים להיות מודעים להשלכות ארוכות הטווח, שכן היא מפחיתה תמיד את סכום הפנסיה הסופי. 

    משיכת כספים מקרן פנסיה עם הטבות מס

    הטבות המס המוענקות ליחידים בגיל פרישה עשויות להצטמצם אם ינצלו משיכות מוקדמות. חריגות למס זה על רכיב התגמול אכן קיימות, כמו במקרה מצער של פטירת החוסך, או במקרים של נכות העולה על 75%, בין היתר. הוצאות רפואיות, בתנאי שאינן אסתטיות או דנטליות, המשוות למחצית מההכנסה השנתית של אדם, יכולות לשמש גם עילה למשיכות פטורות ממס.

    משיכת פיצויים ללא התפטרות אחרי גיל פרישה

    לאלו שעברו את גיל הפרישה, אם חסכונותיהם אינם מסתכמים בקצבה חודשית משמעותית, יש להם אפשרות למשיכת סכום חד פעמי ללא השלכות מס. החל משנת 2023, אם החיסכון הפנסיוני המשולב של יחיד אינו עולה על 100,771 ₪, הוא יכול לגשת לכספים אלו בפטור ממס.

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    האם ניתן לבצע משיכת כספי פיצויים ללא פיטורים?

    צפה בתשובה

    כן, אבל על הסכום שנמשך חל מס של 35%.

    האם ישנן נסיבות בהן ניתן לבצע משיכה פטורה ממס ממרכיב התגמול של קרן הפנסיה?

    צפה בתשובה

    במצבים ספציפיים, כמו פטירת החוסך, נכות העולה על 75% או נשיאה בהוצאות רפואיות שמגיעות למחצית מההכנסה השנתית של הפרט.


    Share on whatsapp