פריסת מס – חלוקת הכנסה ליותר משנה אחת

שגיא שרון 15 בפברואר 2023
Share on whatsapp

תכנון מס לקראת הפרישה יכול להיות שווה הרבה מאוד כסף. אמנם בחירה בפריסת מס היא בסופו של דבר על פי שיקול דעתו הבלעדי של הפורש בלבד, אבל שווה להתייעץ עם רואה חשבון ויועצי מס כדי להכיר את האופן שבו כדאי לנסח הסדר פנסיה משתלם.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מאפיינים של חלוקת הכנסה

    פריסת מס – חלוקת הכנסה ליותר משנה אחת מתבצעת לפי סעיף 8 (ג) לפקודת מס הכנסה. לפי החוק, כל נישום או יורשיו יכולים להחליט שהכנסות מסוימות שמגיעות להם יתחלקו על יותר משנה אחת. המטרה של חלוקת הכנסה מן הסוג הזה היא להפחית את נטל המס ולתכנן את הפרישה משוק העבודה. רגע לפני היציאה לפנסיה, אלו בדיוק הפעולות שאותן כדאי לעשות כדי לשמור על רמת חיים מסוימת ולהתמודד עם ההוצאות בצורה מסודרת.

    תכנון מס לקראת הפרישה יכול להיות שווה הרבה מאוד כסף גם לשכירים וגם לעצמאיים. מהרגע שבו יוצאים לפנסיה ומפסיקים לעבוד ההכנסות אמנם יורדות, אבל צצות המון זכויות שאין למי שעדיין לא הגיעו לגיל הפרישה כחוק. אחת הזכויות הללו באה לידי ביטוי באופן שבו מבצעים פריסת מס – חלוקת הכנסה ליותר משנה אחת – ובאופן שבו החוק מאפשר לנצל את היתרונות שלה. 

    סוגים של פריסת מס – חלוקת הכנסה ליותר משנה אחת

    יש כאמור כמה סוגי הכנסות שניתן לחלק ליותר משנה אחת על מנת להפחית את נטל המס עבור גברים ונשים שפרשו משוק העבודה. לפי החוק, על כל הכנסה גם מוטלות מגבלות אחרות שאותן כדאי להכיר:

    א. הפרשי שכר או קצבה – ניתן לבצע פריסת מס ולחלק את ההכנסות מהפרשי שכר או הפרשי קצבה רק בשנים שאליהן הם מתייחסים. בנוסף, אפשר לעשות את זה מקסימום עד 6 שנות המס שמסתיימות בשנה שבהם נתקבלו הפרשי השכר או הקצבה. בהקשר הזה, קצבה היא כל סכום המשולם מכוח הסדר פנסיה תקציבית או קצבה כפי שהיא מוגדרת תחת הכנסה מיגיעה אישית.

    ב. דמי חופשה – עוד הכנסה שאת המס עליה אפשר לפרוס ליותר משנה אחת נובעת מקבלת דמי חופשה. במקרים של דמי פדיון חופשה שקיבל העובד, ניתן לבצע את הפריסה בחלקים שנתיים שווים ולשלם את הכל תוך 6 שנים מקסימום ולא יותר ממספר שנות עבודתו של הנישום.

    ג. הכנסה מיגיעה אישית – חלוקת ההכנסה לרוב רלוונטית עבור זו שאותה מפיקים מיגיעה אישית. אצל פנסיונרים, ניתן לפרוס את המס על הכנסה מיגיעה אישית בחלקים שנתיים שווים לפי שנות העבודה שבהן משולם המענק או בתקופה שבה הצטברה הזכות לקצבה. גם פה, יש להשלים את פריסת המס עד מקסימום 6 שנים משנת המס שמסתיימת בשנה שבה הנישום קיבל את המענק או הקצבה. עם זאת, החוק כן מעניק מנדט למנהל רשות המס להחליט באופן פרטני על חלוקה לתקופות אחרות לפי נסיבות העניין. 

    פריסה קדימה לעומת פריסה לאחור

    פקודת מס הכנסה מאפשרת לפרוס גם מענקי פרישה חייבים במס וגם תשלומים דומים כגון פיצויי פיטורים, פדיון ימי מחלה, מענקי הסתגלות ועוד. מבחינת הפקודה, את הפריסה אפשר לבצע או קדימה או אחורה.

    פריסה לאחור מתייחסת אל החלק שחייב במס והיא מתבצעת בחלקים שנתיים שווים על פי שנות העבודה שבגינן הנישום מקבל מענקי פרישה ואת כספי הפיצויים, לתקופה של עד 6 שנים. לשם השוואה, פריסה קדימה מתבצעת בצורה אחרת וגם יש לה שני תנאים מצטברים: ראשית, היא מאושרת רק אם מספר שנות העבודה נטו בניכוי חופשה ללא תשלום שווה או עולה על 6 שנים. שנית, לפורש מגיעה שנת פריסה אחת על כל 4 שנות עבודה נטו ולא יותר מ-6 שנות מס. 

    הסדר פנסיה

    חלוקת הכנסה ליותר משנה אחת רלוונטית לקראת גיל הפרישה מכמה סיבות. קודם כל, בגיל הפרישה מגיעים לנו פיצויים ממקורות שונים וסכומי כסף משמעותיים. עלינו לדעת כיצד להשתמש בסכומים הללו, איזה הטבות מגיעות לנו ולמי לפנות כדי לקבל אותן. אלו כמובן שיקולים שמלווים אותנו לכל אורך החיים, אבל הם עוד יותר קריטיים לקראת הפרישה משוק העבודה והשינוי הדרמטי באופן הפקת ההכנסות.

    עוד סיבה טובה לבצע הסדר פנסיה היא על מנת לבחון את כדאיות הפריסה. בשביל לבדוק האם משתלם לנו לחלק את ההכנסה ליותר משנה אחת ולבצע פריסה של המס, צריך לערוך בדיקה מקדמית ולהזין נתונים אל מחשבון פריסת מס ייעודי סימולציה מן הסוג הזה רצוי לבצע רק בנוכחות רואה חשבון או יועצי מס שמגיעים מהתחום ומכירים אותו. בעזרת הסימולציה אפשר לחשב את המס בכל אלטרנטיבה ולהפיק תובנות מבוססות ומשכנעות. לאחר מכן, ניתן למלא טופס פריסה ולהגיש אותו באופן מסודר לרשויות. 

    לסיכום, הנושא של פריסת מס – חלוקת הכנסה ליותר משנה אחת מחייב פנסיונרים ופורשים להכיר את הזכויות שלהם. כיום, הדרך הכי נוחה ומהירה לנצל היטב את הטבות המס היא להתייעץ עם אנשי מקצוע רלוונטיים.

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    איך מחשבים את שנת המס הראשונה במהלך פריסה קדימה?

    צפה בתשובה

    שנת הפריסה הראשונה תהיה השנה שבה העובד עזב את מקום עבודתו, כל עוד זה קרה לפני ה-30 בספטמבר באותה שנה.

    איך מחושבות שנות עבודה בעת פריסה לאחור?

    צפה בתשובה

    בלי חופשה ללא תשלום. החישוב כולל רק שנות עבודה בפועל.

    מהי הכנסה מיגיעה אישית?

    צפה בתשובה

    קצבה מהמעביד או מקופת גמל, קצבת אובדן כושר עבודה, כל קצבה חייבת במס שמשולמת על ידי ביטוח לאומי, מענקי פרישה או מוות, סכום שמתקבל עקב היוון קצבאות והכנסות מהשכרת נכס שבמשך 10 שנים לפחות שימש את הנישום.

    למי ואיך פונים כדי לבצע פריסת מס?

    צפה בתשובה

    לרשויות המס באמצעות טופס מתאים.


    Share on whatsapp

    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות