נכות כללית לאחר גיל פרישה

שגיא שרון 9 באפריל 2023
Share on whatsapp

קצבת נכות כללית היא קצבה המשולמת לאלו שלא יכולים עוד לעבוד או שיכולתם לעבוד נפגעה עקב מצבם הבריאותי. בגיל הפרישה קצבת הנכות מוחלפת בקצבת זקנה אך מה קורה כאשר קצבת הזקנה נמוכה מקצבת הנכות? התשובה המלאה ומידע נוסף בכתבה הבאה.

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מה עושים במקרה בו קצבת הנכות גבוהה מקצבת הזקנה?

    אלו שקצבת הזקנה אליה הם זכאים נמוכה מקצבת הנכות שקיבלו טרם ההגעה לגיל פרישה זכאים להשלמת ההכנסה או במילים אחרות "קצבת זקנה לנכה" או "קצבת אזרח ותיק לנכה".

    כדי לקבל את הזכות עליהם להגיש טופס תביעה לקבלת קצבת זקנה לביטוח לאומי עם הפרטים המלאים. ניתן להגיש ולקבל תשלום עבור קצבאות שלא התקבלו מסיבה מסוימת (לא הגישו בזמן, לא ידעו) רטרואקטיבית.

    סכומי קצבאות שניתן לקבל בגין נכות כללית

    סכומי הקצבאות מתעדכנים אחת לתקופה מסוימת וניתן לעקוב אחריהם דרך האתר של המוסד לביטוח לאומי. נכון לחודש ינואר 2022 למשל, גברים או נשים שמוגדרים כבעלי דרגת נכות מלאה של 100% או 75% זכאים לקצבה חודשית מלאה בסך של 3,700 ש"ח. זהו סכום משמעותי, שמסייע לאותם גברים או נשים להתמודד עם יוקר המחיה ולממן שורה ארוכה של הוצאות חובה. 

    לשם השוואה, דרגת נכות חלקית בשיעור של 74% תאפשר לקבל קצבה חודשית בסכום של 2,522 ש"ח ודרגה חלקית בשיעור של 65% תבטיח קצבה חודשית של 2,273 ש"ח. לבסוף, דרגה חלקית בשיעור 60% תאפשר קבלת קצבה חודשית חלקית בסך 2,135 ש"ח.

    סוגיית נכות כללית לאחר גיל פרישה: מדוע קצבת זקנה מחליפה קצבת נכות?

    מטרת קצבת הנכות היא להחליף את ההכנסה מיגיעה אישית ומטבע הדברים כאשר מפסיקים לעבוד אינם זכאים עוד להחלפת השכר אך עדיין סובלים ביום יום מאותה נכות לכן עליהם להגיש תביעה מחודשת לביטוח לאומי אשר יבחן את הנושא מחדש לאור המציאות החדשה.

    הטבות נוספות לנכות כללית לאחר גיל פרישה

    היכן מתבטאת ההטבה הסבר
    ארנונה עד 100% הנחה עבור עד 100 מ"ר משטח הדירה.
    מענק חימום מביטוח לאומי מענק בסך 577 ש"ח (מעודכן ל 2022) משולם אוטומטית לזכאים לקצבת זקנה לנכה בחודש אוקטובר.
    חברת החשמל הנחה עד 50% בחשבון החשמל עבור צריכה חודשית של עד 400 קוט"ש.
    דמי ביטוח בריאות תשלום הסכום המינימלי.
    משרד הבינוי והשיכון אלו המוגדרים כחסרי דירה ולפנסיית נכות זכאים לסיוע בשכר דירה בסכום שנקבע בשכלול מספר קריטריונים כמו: מקורות הכנסה, גודל המשפחה, מצב סוציו אקונומי ועוד.
    חשבון מים תוספת של 3.5 מ"ק בחודש בתעריף נמוך. (כל אזרח זכאי ל3.5 מ"ק בתעריף מוזל ומקבלי קצבת אזרח ותיק לנכה" זכאים לתוספת)
    שימוש בקו טלפון אמנם רובנו עברנו לשימוש בטלפון הסלולרי אך עבור התקנת לחצן מצוקה דרוש חיבור לטלפון קווי עליו הזכאים לקצבת זקנה לנכה מקבלים 50% הנחה.
    קופת חולים הנחות לתרופות מסל הבריאות ופטור מהשתתפות עצמית עבור מגוון שירותי בריאות.

    סיבות לשלילת קצבת נכות כללית לאחר גיל פרישה

    הנושא של היוון קצבת נכות מעבודה בגיל פרישה עולה בקנה אחד עם האינטרס של גברים ונשים להגדיל את ההכנסה שלהם. מצד שני, מערכת השיקולים של המדינה בשאלה האם להמשיך  לאשר קצבת נכות בגיל פרישה היא כמובן אחרת לגמרי. מבחינת המוסד לביטוח לאומי וגופי הרווחה, המשך הקצאת קצבת נכות לאחר גיל פרישה חוטאת למטרה המקורית שלה.

    הסיבה לכך ששוללים קצבת נכות מעבודה בגיל פרישה היא שהרציונל העומד מאחוריה הוא לסייע לגברים ונשים בשוק העבודה. אם אותם עובדים כבר פרשו משוק העבודה והגיעו לגיל פרישה חובה כחוק, אין טעם מבחינת החוק להמשיך לשלם להם קצבת נכות. זו הסיבה שבגללה קצבת נכות מעבודה בגיל פרישה מוגבלת: אפשר לקבל אותה מגיל 18 אבל עד 12 חודשים בלבד לאחר גיל הפרישה.

    כפי שאפשר להבין, קצבת נכות מעבודה לאחר גיל פרישה אמנם מוגבלת אך היא לא נשללת באופן מיידי. גם גברים וגם נשים שרגילים לקבל נכות כללית לאחר גיל פרישה, כמו למשל בחצי השנה הראשונה, יכולים להתארגן בהתאם. בין היתר, הם יכולים לעשות את זה באמצעות הלוואה על חשבון קרן הפנסיה או קרנות השתלמות או במקרים קיצוניים באמצעות משיכת כספי פנסיה לאחר גיל פרישה למרות שזה כרוך בתשלום מס.

    מה היא גמלת סיעוד?

    קצבה או שרותים שמקבלים לאחר גיל פרישה אלו הזקוקים לאדם נוסף כדי לבצע פעולות יומיומיות או השגחה למען בטיחותם. לפני 2018 אלו הזכאים לקצבת שירותים מיוחדים יכלו לבחור האם לקבל את הכסף כקצבה או בשירותי סיעוד ועתה נכים סיעודיים זכאים לבחור אילו שירותים לקבל ואלו להמיר בכסף.

    שירותי סיעוד כוללים: מטפל, מוצרי ספיגה, שינוע למרכזי יום לקשיש ולחצן מצוקה.

    איך ההמרה מתבצעת?

    קיימות 6 רמות של זכאות לגמלת סיעוד, כל רמה מזכה במספר שעות טיפול שבועיות שונה ואותו זכאי יכול להמיר כל שעת טיפול בסכום מסוים המשתנה מרמה לרמה. ברמה הכי גבוהה (רמה 6) זכאי גמלאי ל 30 שעות טיפול בשבוע. אלו המעסיקים מטפל קבוע זכאים להמיר את הקצבה כולה.

    מי זכאי לגמלת סיעוד?

    העונים על חמשת התנאים הבאים:

    1. תושבי ישראל שהגיעו לגיל הפרישה.
    2. עליהם לעמוד במבחן הכנסה כאשר יחיד אשר מרוויח פחות מ 10,551 ש"ח זכאי לגמלא מלאה אך אם ירוויח יותר מ 15,827 ש"ח לא יהיה זכאי וכמו כן זוגות המכניסים יחדיו 15,827 ש"ח זכאים אך מעל 23,740 ש"ח אינם זכאים.
    3. זקוקים לאדם נוסף כדי לבצע פעולות יומיומיות.
    4. מתגורר/ת בביתו, בדיור מוגן או במוסד סיעודי במחלקה לעצמאים או תשושים בפיקוח.
    5. גמלא סיעודית אחרת מגופים ממשלתיים עלולה להתנגש בזכאות לגמלת סיעוד מהביטוח הלאומי. (מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי למיצוי זכויות טרם הגשת הבקשה).

    הגשת תביעה במסלול המהיר לקצבת שירותים מיוחדים

    זמן הוא מצרך יקר ועבור אלו שחלו במחלות קשות או שעברו השתלת איברים הזמן הוא מצרך נדיר לכן המוסד לביטוח לאומי מחזיק במסלול המהיר בו ניתן לקבל תוך 30 יום  טיפול לתביעה לקצבת שירותים מיוחדים. כדי לקבל את הטיפול במסלול המהיר יש להגיש את התביעה במסלול המהיר בביטוח לאומי ולאחר מכן התביעה תגיע לרופא שיחליט האם יש הצדקה למסלול המהיר והאם נדרשת נוכחותו של מבקש הקצבה.

    מחלות/ מצבים אופייניים למסלול המהיר:

    • חולי ALS המקבלים טיפול ב- RILUTEK.
    • חולי שחפת קשה.
    • חולי מחלה ממארת משלבי הטיפול האקטיבי או במצב סופני.
    • מבוטחים (ביטוח לאומי) לאחר השתלות.
    • חולי מחלות קשות או זיהומיות המקבלים טיפולים פעילים.
    • חולי דיסאוטונומיה משפחתית.
    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מה עושים אם קצבת הנכות הכללית הייתה גבוהה מסכום קצבת הקצבה?

    צפה בתשובה

    מגישים בקשה לביטוח לאומי "תביעה לקצבת זקנה" עם הפרטים המלאים אודות הנכות.

    מדוע קצבת הזקנה מחליפה את קצבת הנכות?

    צפה בתשובה

    מכיוון שייעודה של קצבת הנכות הוא להחליף את ההכנסה מיגיעה אישית כלומר מעבודה ובגיל הזכאות כאשר לא נדרשים עוד לעבוד נדרשת בחינה מחדש של המצב הקיים.

    מהי גמלת סיעוד?

    צפה בתשובה

    שירותים או קצבה המגיעים לאלו שהגיעו לגיל פרישה וזקוקים לאדם נוסף כדי לבצע פעולויות יומיומיות או להשגחה. ניתן להמיר את השירותים בקצבה מוגדלת או את חלקם.

    מתי אפשר להגיש תביעת נכות כללית?

    צפה בתשובה

    אפשר להגיש תביעה לקצבת נכות כללית ישירות למוסד לביטוח לאומי, מגיל 18 ועד שנה לאחר הגעה לגיל פרישה.

    מהי דרגת אי כושר עבודה שמזכה בקבלת קצבת נכות כללית?

    צפה בתשובה

    דרגת אי כושר העבודה המינימאלית שבגינה ניתן לקבל קצבת נכות כללית מהמוסד לביטוח לאומי עומדת נכון להיום על 60%.

    למי פונים כדי לקבל קצבת אזרח ותיק?

    צפה בתשובה

    המוסד לביטוח לאומי יוצר קשר עם מבוטחים לקראת גיל הפרישה. במידה ולא מקבלים מכתב או הודעה, ניתן לפנות לסניף הרלוונטי במקום המגורים.


    Share on whatsapp

    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    guest

    0 Comments
    משוב מוטבע
    ראה את כל התגובות