משיכת כספים מקופת גמל – לפני הזמן וללא מס

שגיא שרון 5 באוקטובר 2023
Share on whatsapp

קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני עם כללים ספציפיים למשיכה על בסיס מועדי ההפקדה. ניתן למשוך הפקדות שבוצעו עד 2008 כסכום חד פעמי לאחר גיל 60, פטור ממס רווחי הון. עם זאת, הכספים המופקדים לאחר 2008 מתקבלים כקצבה חודשית בפרישה ומשיכה שלהם לפני הזמן כרוכה בתשלום מס של 35%

תוכן עניינים

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating

    מתי אפשר למשוך קופת גמל?

    משנת 2015 ואילך, שינויים בחוק השפיעו על הדרך בה ניתן למשוך כספים מקופות גמל לא פעילות. לפני כן ניתן היה להוציא כספים ללא כל השלכות מס. עם זאת, לאחר 1 ביולי 2015, משיכת כספים אלו לפני התאריך שנקבע מראש, בפוליסה או בחוק, אפשרית אך בכפוף לתשלום מיסים.

    מה הקשר בין משיכת כספים מקופות גמל בלי מס ולפני הזמן לבין גיל ההפקדה?

    כספים שהופקדו עד שנת 2005 אפשר למשוך בכל שלב כסכום חד פעמי. כספים שהופקדו בשנים 2005-2007 ניתן למשוך כסכום חד פעמי רק אחרי גיל 60, בעוד כספים שהופקדו אחרי שנת 2008 אפשר למשוך אחרי גיל 60 כקצבה חודשית. אם מושכים כספים שהופקדו אחרי 2008 כסכום חד פעמי, אפילו בפרישה, משלמים מס של 35% כי זו נחשבת פעולת משיכה שלא כדין. 

    מהי משיכת קופות גמל ללא מס?

    תיקונים משפטיים מאפשרים כעת להוציא כספים ללא מס בנסיבות ספציפיות. קופות גמל או קרנות פנסיה ותיקות לא פעילות, במיוחד כאלו שנפתחו לפני שנת 1995, ואשר יתרתן אינה עולה על 8,000 ₪, מותרת להטבה זו. יתר על כן, לאנשים שיש להם מספר חשבונות תחת שמם יש את החירות לאחד כספים מחשבונות קטנים יותר לאחר.

    מהו סכום המינימום שמאפשר למשוך כספים מקופת גמל לפני הזמן וללא מס?

    יחידים שהפקידו לקופות גמל עד שנת 2013 והסכום שצברו לא עולה על 8,000 ₪ יכולים למשוך סכומים אלו מבלי לעמוד בפני קנסות משיכה במקרים רבים. זאת בעקבות הוראת שעה שיוזמה באפריל 2014, אשר התירה משיכות פטורות ממס מקופות גמל עד לסכום של 7,000 שקל. צו המסוים הזה היה חל על הפקדות שבוצעו עד סוף 2012. עם זאת, בעקבות עדכון של ועדת הכספים, הועלה מכסה זו ל-8,000 ש"ח בתנאים הבאים:

    1. בחשבון המדובר לא היו אמורות להיות הפקדות כלשהן לאחר 29 בינואר 2014.
    2. לא התרחשו העברות בין קופות גמל שונות לאחר 1 בינואר 2014.
    3. ביום 31 בדצמבר, שנתיים לפני בקשת המשיכה, היתרה הכוללת, כולל כספי הפיצויים, בכל החשבונות לא תעלה על 8,000 ₪.

    מה דמי הניהול שמשלמים אם לא מבצעים משיכת קופות גמל?

     אם מתקבלת החלטה להשאיר את הכסף בקופת הגמל, חשוב לציין כי משנת 2016 ואילך, הפירמה המנהלת את הקופה יכולה לגבות דמי ניהול. עמלה זו עומדת בממוצע על 6 שקלים לחודש, המתורגמים ל-72 שקלים בשנה. בעבר, התעריף השנתי החייב הגבוה ביותר היה 1.05% מסך החיסכון. את דמי הניהול אפשר לברר ישירות מול הקופה טרם המשיכה. 

    למי מותר לבצע פדיון קופת גמל?

    הזכאים לביצוע פעולת משיכת קופת גמל לפני הזמן הם עמיתי קופת גמל או קרן פנסיה ותיקה, במיוחד כאלה שהוקמו לפני 1995. ישנם שני תנאים עיקריים לזכאות. ראשית, לאחר 1 בינואר 2014, לא היו אמורים להיות מופקדים כספים לחשבון העמית, ולא היה צריך להעביר כספים לחשבון זה או ממנו. שנית, היתרה הכוללת שנצברת בכל חשבונות החבר לא יכולה לעלות על 8,000 ₪ נכון לתאריכים ספציפיים שפורטו.

    איך מבצעים משיכת כסף מקופת גמל?

    תהליך קופת גמל משיכה מתחיל בפניית העמיתים לחברה המפקחת על קופת הגמל שלהם והגשת בקשה למשיכת קרן. יישום זה, אשר ניתן למצוא לעתים קרובות בדף האינטרנט של החברה, דורש מסמכים מסוימים לצורך אימות. אלו הם פרטי הזיהוי והבנק של חבר, האחרון כדי לוודא לאן יש להפנות את הכספים שנמשכו. בדרך כלל, הקרן משחררת את הסכום שנמשך תוך עשרה ימי עבודה מתאריך הבקשה. עיכובים מעבר לטווח זמן זה יגרמו לקרן לשלם ריבית, המחושבת לפי ריבית הפריים בתוספת 4.5 אחוזים נוספים.

    משיכת כספים מקופת גמל – לפני הזמן וללא מס: תרחישים

    מעבר לנסיבות שהוזכרו, ישנם תרחישים נוספים שבהם יכולים לחול פטורים ממס. פטורים אלו עשויים להיות עבור אלה המשתכרים מתחת לשכר המינימום, אנשים עם הוצאות רפואיות מופרזות, אלה המסווגים כבעלי נכות מעל 75%, או עבור בני משפחה המטפלים באדם עם מוגבלות כזו. עצמאים שהפקידו לביטוח פנסיוני ולאחר מכן הפסיקו את עסקיהם או פרשו עשויים להיות זכאים.

    למי פונים כדי לברר לגבי משיכת כספים מקופת גמל?

    לבירורים לגבי משיכת קופת גמל בגיל פרישה או לפני הפרישה ניתן לפנות אל יחידה ייעודית – היחידה לפניות הציבור ברשות שוק ההון. יחידה זו נגישה ב-*3002 והיא פועלת מיום ראשון עד חמישי, בין השעות 9:00-16:00. כמו כן, כדאי ליחידים לוודא אם יש להם קופות גמל לא פעילות תחת שמם. ניתן לברר זאת דרך אתר משרד האוצר.

    מה ההבדל בין משיכת כספים מקופת גמל לפני הזמן וללא מס לבין תכניות חיסכון אחרות?

    תנאים מסוימים מאפשרים משיכה פטורה ממס, במיוחד אם החיסכון נמוך מסף מסוים. תקנות חדשות הוכנסו כדי לסייע לבעלי הכנסה נמוכה, וכללים ספציפיים חלים על כספים המופקדים באופן עצמאי. לעובדים יש מערכת תקנות משלהם, המבדילה על סמך תאריך ההפקדה. קרנות פיצויים וקרנות תגמול הן שתי קטגוריות בתוך קופת הגמל. כספי התגמול, כאשר הם נמשכים כסכום חד פעמי, מושכים בדרך כלל מס של 35%. עם זאת, קיימים חריגים בתרחישים ספציפיים. לבסוף, תיקון 190 מספק דרך למשוך כספים עם מס רווחי הון מופחת בתנאים ספציפיים.

    0 0 הַצבָּעָה
    Article Rating


    Share on whatsapp

    אתר זה הינו אתר מאובטח ופרטיכם ישמשו אך ורק למטרת קבלת שירותי ייעוץ מהאתר